Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice, z.s.

akademický smíšený sbor • Pardubice


založen v roce 1950

16 členů

akademický sbor

zřizovatel Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice, z.s.

Vysokoškolský umělecký soubor
Nám. Čs. legií 565
50302 Pardubice



Umělecké vedení

MgA. Tomáš Židek, Ph.D.

umělecký vedoucí

Kronika sboru


2023

srpen

Hudební festival Zlatá Pecka 2023
Chrudim, CZ



2022

říjen

Choralia Mikulov 2022
Mikulov, CZ

Soutěžní kategorie A - sbory komorní - STŘÍBRNÉ PÁSMO

Zvláštní cena - Sbormistr Tomáš Židek za přesvědčivé uvedení křičkova sboru "V Dobrém jsme se sešli" - Nesoutěžní (festivalová) kategorie D



2021

srpen

Zlatá Pecka
Chrudim, CZ






2019

listopad

Festa academica
Praha HAMU, sál Martinů, CZ



2019

říjen

Festival sv. Cecílie
Kostel NPM Ústí nad Orlicí, CZ



2019

říjen

Festival "Žižkovský podzim"
Kostel sv. Anny, Praha Žižkov, CZ



2019

květen

Foerstrovy Osenice
Osenice, CZ




2019

květen

Festival Pardubických sborů
Hronovická scéna, Pardubice, CZ



2019

květen

Akademická Báňská Bystrica
Báňská Bystrica Slovensko, CZ

Za působivou dramaturgii
Za nejlepší provedení církevní skladby - Mše sv. Jana Zlatoústého



2018

Jana Mimrová ukončila činnost jako asistent sbormistra



2017

prosinec

Pražské Vánoce
Praha, CZ

Stříbrné pásmo




2017

červen

Harantovské slavnosti
Pecka, CZ

Mimořádné provedení Kyrie Jiřího Ryhnovského



2017

květen

FSU Jihlava
Jihlava, CZ

Stříbrné pásmo



2016

prosinec

Premiéra skladby Populus Sion (Židek Tomáš)
Zámek Pardubice



2016

listopad

Rybnická Jesien Chóralna
Rybnik, PL

Zloty Dyplom v kategorii Chóry mieszane




2016

srpen

5. DÍL - Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice (VUS) doputoval na Singing Europe 2016 do Wroclawi.

Ve speciálním cyklu se poohlížíme po putování Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice za mezinárodní akcí Singing Europe v polské Wroclawi - Evropském hlavním městě kultury 2016. Společnou cestou jsme se dostali od prvopočátků předznamenávajících vznik této spolupráce až po uskutečnění dalších projektů. Poslední, pátý díl, je věnovaný akci Singing Europe v sobotu 30. července v kostele pw. św. Marii Magdaleny.

Singing Europe 2016
Stejně jako předchozí rok se i letos, avšak tentokrát v rámci zvěčnění Wroclawi jako evropského města kultury, sešlo několik desítek sborů z různých zemí, aby předvedli prezentaci velkých děl operní, oratorní a a capella tvorby, a to ve spolupráci se zkušenými a uznávanými umělci. Nejednalo se o jeden, nýbrž o celkem tři koncerty konající se po dobu tří prázdninových víkendů. Právě společný zpěv, stejně jako setkání rozdílných sborů z rozdílných zemí, umožňuje výměnu zkušeností a vzájemné učení o jiných kulturách.

Singing Europe 23. 7.
První vystoupení tohoto projektu se uskutečnilo na Wroclawském městském stadionu. Večer byl ve znamení hned dvou vystoupení. V první části se o radost z hudby přenášející do davu diváků postarala Christina Scucci, italská řádová sestra, která se také stala vítězkou druhé řady pěvecké soutěže The Voice of Italy. V druhé části koncertu se zase předvedli zpěváci z celé Evropy. Za doprovodu orchestru NFM (Národového Fóra Muziky – Wroclawská filharmonie) tak zazněly největší evropské hity. Dirigování se pro tento večer zhostila dirigentka MFM Agnieszka Franków-Żelazny.

Singing Europe 30. 7.
Ve dnech 24. – 30. 7. se konala druhá část rozsáhlé akce Singing Europe. Mnoho z našich účastníků z minulého roku mělo o tuto akci opět zájem, proto se vznesl návrh, zda se i letos můžeme zúčastnit. Ne náhodou byl z těchto tří akcí vybrán právě tento termín. V roce 2017 náš sbor plánuje provedení díla F. Mendelssohna – Bartholdyho – Eliáš (op. 70.), který byl slavnostně proveden právě na Singing Europe. VUS Pardubice byl z letošní nabídky nadšen. Museli jsme ovšem dorazit s pokud možno 40 ti členným sborem, aby byly síly vyrovnané. Díky tomu dostali možnost, zazpívat si v cizině na společném velkém projektu i zpěváci, se kterými jsme spolupracovali již v minulých letech či na popud našeho pana dirigenta Tomáše Židka členové sboru Salvátor z Chrudimi a dokonce se účasti s námi zhostily i dvě kolegyně z Vysokoškolského uměleckého souboru Univerzity Karlovy Praha, kterým děkujeme.
Mezi jednotlivými sbory se letos kromě nás akce Singing Europe zúčastnily: Chór Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu (dirigentka Magdalena Lipska), Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego (dirigentka Irina Bogdanovich), Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego (dirigent Marcin Tomczak), Akademický sbor Žerotín (dirigent Pavel Koňárek) a Sbor NFM (dirigentka A. Agnieszka Franków-Żelazny). Začátky zkoušek probíhaly pod vedením jednotlivých dirigentů souborů, kteří nám dávali nové lekce i zajímavé techniky rozezpívání. Po celý týden zkoušení, jsme měli mezi jednotlivými zkouškami také čas prohlédnout si opět krásy města. V sobotu po obědě se všechny sbory, účastné na tomto projektu shromáždily na hlavním náměstí u radnice, kde společně zazpívaly píseň od J. K. Pawluśkiewicze a Ł. Bzowského – Włosek Poety, na slova polského básníka Tadeusze Różewicze. Na památku jsem se fotili s dalšími sbory i pořadateli akce. Před večerním koncertem se také uskutečnilo focení se samotným dirigentem Paulem McCreeshem. V sobotu v šest hodin večer se konalo vyvrcholení celého týdne a naší sborové píle- závěrečný koncert. Na rozdíl od minulého roku se ovšem rozezněl kostel sv. Máří Magdalény. Sólových partů se ujal v roli Eliáše Andrew Foster-Williams, za tenor Robert Murray, alt Paula Murrihy a za soprán Rosemary Joshua. Veškerá místa v kostele byla obsazena a ani časová náročnost nevyhnala diváky z řad ihned po první polovině. Krásně jsme se tak přesvědčili, že Wroclaw není kulturním městem jen pro tento rok, ale že hudbou a uměním žije celoročně.
Setkáním s novými sbory, novým repertoárem i sólisty nám opět přiblížila nové možnosti v oblastech sborové tvorby a ukázala cestu k novým, dalším možnostem. Sama dirigentka A. Franków-Żelazny se pak závěrečný večer nechala slyšet o tom, že plánuje v budoucnu uskutečnit další projekty v podobném stylu.

Singing Europe 6. 8.
Na závěrečném zakončení celého Singing Europe se diváci mohou těšit na provedení známých hudebních děl mistrů, jako jsou G. Bizet, C. Saint-Saëns, G. Puccini a dalších. Účinkovat zde bude celkem šest pěveckých sborů, které bude řídit hostující dirigent Bassem Akiki. Nebudou chybět ani sólisté - za soprán Aleksandra Kurzak, za tenor Roberto Alagna.
Akcí Singing Europe však spojení VUS s Polskem pro letošní rok ani zdaleka nekončí. Dirigentka Medici Cantantes Magdalena Lipska totiž již v létě souhlasila s účastí svého sboru v ČR na provedení skladby Otčenáš od Leoše Janáčka. Tato skladba bude součástí projektu K výročí Karla IV., který se uskuteční v ČR od 20. - 23. 10. (Litomyšl, Polička, Praha a Pardubice). Dále se z Medikami setkáme na soutěži Rybnická Jesień Chorálna (Slezsko), které se také účastníme, a to ve dnech 4. - 6. 11., kde Otčenáš zazní ve společném provedení při zahajovacím koncertu, a cestou zpět také ve Wroclawi v kostele św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława.

Informace v textu jsou získané výhradně vlastní účastí na akci, fakta – názvy a jména z materiálů NFM Wroclaw)



2016

červenec

Jakub Pikla ukončil činnost jako asistent sbormistra




2016

červenec

4. díl - Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice (VUS) na cestě za Singing Europe ve Wroclawi

V pětidílném cyklu se poohlížíme po putování Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice za mezinárodní akcí Singing Europe v polské Wroclawi, Evropském hlavním městě kultury 2016. Společnou cestou se dostáváme od prvopočátků předznamenávajících vznik této spolupráce až po uskutečnění dalších projektů. Předposlední díl, se kterým míříme do finále, představí účast VUS na akci Singing Europe v předešlém roce.

Vznik akce Singing Europe a budovy NFM
Od roku 2006, kdy byla Wroclawská filharmonie pod vedením generálního ředitele Andrzeje Kosendiaka, byly z jeho iniciace vytvořeny nové soubory: Wroclaw barokní orchestr, sbor a chlapecký sbor, kromě toho však zavedl i nové festivaly. Jedním z nich byl právě Singing Europe a také Leo Festival. Dále díky panu Kosendiakovi vznikla řada vzdělávacích projektů např. Singing Wroclaw a Singing Poland. Na ně také Singing Europe navazuje. Připravuje tím tak živnou půdu pro velké finále, kdy je, právě letos v roce 2016, Wroclaw zvolena hlavním městem evropské kultury.
Budova, v níž se konal Singing Europe 2015 nese název Narodowe Forum Muzyki (zkráceně NFM). Tato budova vyrostla na místě jiných, vybombardovaných domů. Nachází se v ní celkem tři koncertní sály. My jsme v roce 2015, před jejím oficiálním otevřením, které probíhalo až v září téhož roku, vystupovali v tom největším z celého NFM. Tento sál pojme kapacitně až 1800 diváků, čímž se řadí mezi největší v celé Evropě.

Spolupráce VUS s Chórem Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
Ve třetím díle tohoto putování jsem informovala o tom, jak probíhalo seznámení VUS s dirigentkou sboru Medici Cantantes paní Agnieszkou Franków-Żelazny. Tehdy její sbor v roce 2013 na projekt VUS „Den studenstva v kontextu Velké Moravy“, namísto svého Canticum Novum doporučil dirigent Leszek Kalina. Jejich následné přijmutí mimo jiné znamenalo i skvělé oslavení desetileté spolupráce partnerských regionů, protože Medici Cantantes působí právě v Dolnoslezské Wroclawi.

Singing Europe 2015 za účasti VUS
Minulý rok obdržel VUS velmi poutavou nabídku právě od bývalé dirigentky partnerského polského sboru Medici Cantantes, a stávající dirigentky profesionálního sboru NFM paní A. Franków-Żelazny. Tato nabídka se přímo týkala druhého ročníku akce Singing Europe, kde se provádělo dílo Edwarda Elgara: “The Dream of Gerontius”. Toto veledílo jsme nastudovali a prováděli spolu s dalšími třemi akademickými sbory: Akademicki chór Politechniki Wrocławskiej (dirigentka Małgorzata Sapiecha-Muzioł); Chór Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie „Harmonia“ (dirigentka Izabella Zielecka-Panek) a Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego (dirigentka Irina Bogdanovich). Termín na přípravy a následné uskutečnění koncertu byl od 2. – 9. srpna 2015. Celá akce dala možnost nahlédnout a setkat se s prací opravdu dobrých a zkušených umělců. V minulém roce to byla vokální skupina Voces8 z Velké Británie, se kterou jsme absolvovali řadu workshopů a následné vystoupení. Další velkou osobností onoho týdne pro nás byl britský dirigent Paul McCreesh, který řídil zmíněné oratorium Edwarda Elgara „The Dream of Gerontius, op. 38“. Hlavní role Gerontia se představil tenorista Charles Daniels, v roli Kněze a Anděla agonie barytonista Neal Davies. Anděla pro tento večer ztělesňovala švédská mezzosopranistka Ann Halenberg.
Celá týdenní píle všech přítomných vyvrcholila dvěma posledními dny. První proběhl koncert v pátek 7. 8. jako A capella s Voces8. Druhý v sobotu 8. 8., kdy zazněla ona skladba od E. Elgara. Podstatné pro oba večery bylo, že se jednalo o koncerty zcela vyprodané. Naplnění celého sálu vyvolávalo až kolosální dojem, který na nás všechny zapůsobil.
Z celého týdne jsme si však i jiné, než jen pěvecké zážitky. Během větších či menších časových prodlev mezi zkouškami jsme se mohli na vlastní oči přesvědčit o krásném prostředí Wroclawi za denních i večerních hodin. V samotném centru města byla k vidění řada kostelů i chrámy a také například historická radnice. Velmi zajímavým je i mrakodrap, tzv. Sky Tower stojící u centra města s neuvěřitelnými 212 metry na výšku. Je jedním z nejvyšších v Evropě.
Celá Singing Europe svým průběhem od seznamování se s jiným prostředím, přes práci dirigentů a jiných souborů, až po závěrečné koncerty, nám, i všem ostatním zúčastněným přinesla nové a další zkušenosti z oblasti sborového života. To se do budoucna může hodit každému z nás. Nakonec, i jestliže jsme si měli odnést „jen pouhé“ pocity a vzpomínky, můžeme si být jistí, že jsme tím naplnění této mezinárodní akce rozhodně nezhatili.

V pátém díle cyklu putování Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice za mezinárodní akcí Singing Europe se již přímou reportáží přesuneme na Singing Europe 2016, která se uskuteční v Dolnoslezské Wroclawi ve dnech 24. – 30. 7. 2016.


Informace v textu byly čerpány z článků Jakuba Pikly na portálu VUS a na portálu České sbory. Dále z webu NFM http://www.nfm.wroclaw.pl/en/nfm/history a doplněny komentářem předsedy sboru.

www.pardubickykraj.cz/aktuality/82181/zpevaci-z-pardubic-testuji-novy-sal-filharmonie-ve-wroclawi?previev=archiv



2016

červenec

Premiéra skladby Svatá Markéta (Židek Tomáš)
Podlažice, Kostel sv. Markéty



2016

červenec

IFAS 2016
Pardubice, CZ

Zlaté pásmo v kategorii A1
Stříbrné pásmo v kategorii BM - soutěž o cenu Bohuslava Martinů




2016

červen

3. díl - Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice (VUS) na cestě za Singing Europe ve Wroclawi - Evropském hlavním městě kultury 2016.

Ve speciálním pětidílném cyklu se poohlížíme po putování Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice za mezinárodní akcí Singing Europe v polské Wroclawi, Evropském hlavním městě kultury 2016. Společnou cestou se dostáváme od prvopočátků předznamenávajících vznik této spolupráce až po uskutečnění dalších projektů. Tento díl představí účast VUS na koncertě v dolnoslezské Wroclawi spolu s účastí na Mezinárodním festivalu Rybnický sborový podzim H. M. Goreckieho ve Slezsku.

Rybnicka Jesień Chóralna 2014 a koncert ve Wroclawi
Souvislosti
Festival Rybnicka Jesień Chóralna (RJCh) byl založený profesorem Czeslawem Freundem, se kterým měl VUS tu čest setkat se již o rok dříve, a to na soutěži Akademická Banská Bystrica 2013 a pak také, toho roku, na soutěži FSU Jihlava, kde dirigent Freund účinkoval se svým sborem. VUS získal v obou těchto soutěžích skvělá umístění - ve zlatých pásmech. Pan Freund o VUS následně projevil zájem, a začal se dovolávat jeho účasti na soutěži v polském Rybniku. Jednalo se o desátý ročník RJCh, který se konal 7. - 9. listopadu 2014. VUS v souvislosti s plánovanou cestou Polska kontaktoval dirigentku polského sboru Medici Cantantes Magdalenu Lipskou, která mu zprostředkovala koncert v partnerské Wroclawi. Díky vystoupení ve Wroclawi získal VUS podporu Pardubického kraje.
Koncert ve Wroclawi (Dolní Slezsko)
Wroclawský koncert 7. listopadu 2014 ve farnosti sv. Kryštofa, připravila Evangelická církev Wroclaw. VUS zde vystoupil s repertoárem, který uvádí ve svém curicullum vitae, tj. od renesance po současnost, včetně pravoslavné i spirituální hudby.
Soutěž v Rybniku (Slezsko)
Po Wroclawském koncertu se VUS přesunul do polského Rybniku. Zde se v Domě kultury Chwalowice konal festival RJCh. Před jeho samotným uskutečněním se však stala smutná věc. Zakladatel, pan Freund, který VUS do Rybniku několikrát zval, v srpnu toho roku náhle zemřel. Celá akce se tak nesla v duchu uctění jeho památky. K překvapení VUS byl předsedou poroty jim dobře známý dirigent Doc. Milan Kolena, ArtD. (Spevácky zbor Apollo Bratislava), členy pak Prof. sztuk muz. Benedykt Błoński (Chór przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej) a dr. hab. Iwona Bańska (působí na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach). VUS soutěžil v kategorii Smíšené sbory. V programu soutěže byly tři skladby, které zazněly i den předtím ve Wroclawi: A. A. Archangelskij-Pomyšlaju děň strašnyj, T. Židek-Ad te levavi a J. Teml-Ave. Tuto kategorii náš sbor vyhrál a kromě diplomu získal i finanční cenu 2 000 PLN. S VUS v kategorii soutěžily i místní sbory: Chór studencki Collegium Iuvenum, Stowarzyszenie Muzyczne – Chór Camerata a Chór Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. V závěru dne, na koncertě vítězů, v kostele Panny Matky Královny Apoštolů, se na přání poroty zpívala skladba Pomyšlaju deň strašnyj (A. A. Archangelskij). Společně s ostatními sbory pak zazněl i středověký hymnus Gaude Mater Polonia.
Festival se nesl v příjemném prostředí i duchu. Hlavně z důvodu navázání přátelského svazku s pořadateli festivalu, je VUS opakovaně zván a také letos se zúčastní XII. ročníku ve dnech 4. - 5. 11. Vedle soutěže vystoupí i na Inauguračním koncertu RJCh 4. 11. v 19:15 h v Kostele sv. Jozefa Robotnika. Společně s několikrát citovaným sborem Medici Cantantes Wroclaw tu předvedou koncertní program společného Česko-polského projektu „Píseň zemí Koruny české“, který VUS a Medici provedou v říjnu tohoto roku v ČR.
V dalším díle našeho cyklu putování Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice za mezinárodní akcí Singing Europe se již dostaneme k samotnému dění této akce. Předposlední čtvrtý díl poukáže na účast VUS v předprepiéře velkého finále, tedy loňského Singing Europe 2015.
Informace v textu byly čerpány z článku Vojtěcha Záleského na webu VUS http://vus.upce.cz/?p=243; z archivů soutěže Rybnicka Jesień Chóralna -http://www.rybnickajesienchoralna.pl/, a doplněny komentářem předsedy sboru.



2016

červen

Svátky písní Olomouc
Olomouc, CZ

Zlatá medaile v kategorii E3
Zlatá medaile v kategorii A5
Zlatá medaile v kategorii H2



2016

květen

2. díl - Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice (VUS) na cestě za Singing Europe ve Wroclawi - Evropském hlavním městě kultury 2016.

Ve speciálním pětidílném cyklu se podíváme na putování Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice za mezinárodní akcí Singing Europe v polské Wroclawi, Evropském hlavním městě kultury 2016. Společnou cestou se dostaneme od prvopočátků předznamenávajících vznik této spolupráce až po uskutečnění dalších projektů. Tento díl zmapuje spojení zajímavého samostatného projektu VUS s přehlídkou Festa Academica.

Den studenstva a Festa Academica 2013
S novým ročníkem Festa Academica chtěl i Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice předvést něco dosud nerealizovaného. Průzkumem kulturních možností roku 2013 vzešla myšlenka hudbou připomenout vedle svátku Dne boje studentstva za svobodu hned další tři významné události. Šlo o spojení 150. výročí Umělecké besedy se 1150. výročím příchodu slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje včetně 10 let od uzavření partnerství Pardubického kraje s Dolnoslezským vojvodstvím.
VUS tento hudební projekt pojal návratem o 30 let zpět. V časech komunistické totality Jan Hanuš zkomponoval duchovní dílo se staroslověnským textem: „7. mši hlaholskou k poctě českých patronů“, op. 106. Záměrem bylo toto dílo uvést, v mezinárodní sestavě s účastníky minulých ročníků Festa Academica, neboť nebylo veřejně předvedeno téměř 15 let. To vše pak v poutavých historických místech. Nápad se zalíbil o. s. Matici Velehradské a následně bylo provedení tohoto díla dojednáno i s UČPS (Unie českých pěveckých sborů) na Festa Academica 2013 v Praze.
VUS oslovil fond Visegrádské čtyřky (VG4). V pravidlech VG4 stojí, že k jejich splnění stačí v projektu účast zástupců ze tří zemí. Ovšem v červenci 2013 VUS zjistil, že VG4 podpoří jen akce, kde je zastoupení všech čtyř zemí. Dirigent Milan Kolena VUS informoval o maďarském pěveckém oktetu ProVocal Budapešť, který vede Slovenka Marta Palmai. Akce se mohla uskutečnit s účastí národů, jejichž obyvatelé dnes žijí na území Velké Moravy, což by jí dalo větší punc. Avšak ani tato okolnost nestačila k získání podpory VG4 a proto nakonec byla účast Maďarského sboru odvolána.
Oslovenými partnerskými sbory zůstaly Canticum Novum Český Těšín a Spevácky zbor Apollo Bratislava. Dirigent Canticum Novum Leszek Kalina z důvodu časové tísně svého sboru doporučil, aby za Polskou stranu dílo provedl Smíšený sbor Lékařské univerzity Wroclaw „Medici Cantantes“ pod vedením sbormistryně Dr. Art. Agnieszka Franków-Żelazny. Tento sbor výzvu přijal. Vzhledem k místě jeho působení (krajské město Dolnoslezska Wroclaw), se dokonale doplňuje s VUS, protože je skvělým partnerem ke zmíněné oslavě 10. výročí spolupráce regionů. VUS pak se soubory - Chórem Medici Cantantes Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu a Speváckym sborem Apollo Bratislava uskutečnil koncerty na Velehradě, v Chrudimi, Praze a Pardubicích.
Projekt „Den studenstva v kontextu Velké Moravy“ byl zahájen 14. listopadu 2013 v okrese Uherské Hradiště v Bazilice Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje na Velehradě, a pokračoval dalšími třemi koncerty. Na začátku zazněla skladba Hospodine, pomiluj ny v úpravě O. A. Tichého. Pak následoval vlastní repertoár souborů, a nakonec se společně uváděla 7. mše hlaholská. Velehradský koncert dokumentovala Česká televize, která jej spolu s rozhovory účinkujících zveřejnila v pořadu Křesťanský magazín.
U této příležitosti účastníci zazpívaly 15. listopadu u „památníku Boje studentů za svobodu a demokracii“ při tradičním pietním aktu Univerzity Pardubice. Pod vedením dirigentky Magdaleny Lipske zastupující polský sbor zazněla Česká hymna Kde domov můj a Gaudeamus igitur - hymna studentská. Po aktu v Pardubicích se uskutečnilo provedení projektového koncertu v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Chrudimi.
Projekt se konal v termínu bienále Festa Academica, kterého se VUS vždy účastnil i jako spolupořadatel, a proto na něj přihlásil oba dva partnerské sbory. Hlavní koncert „Studenti sametu“ v sobotu 16. listopadu proběhl na místě, kde právě Jan Hanuš v 80. letech 7. mši hlaholskou zkomponoval – v Břevnovském klášteře v kostele sv. Markéty Antiochijské. Poslední koncert v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích, se vzpomínkou na uzavření smlouvy o spolupráci polského Dolnoslezska a Východních Čech se uskutečnil 17. 11. Tento den jediného mezinárodního svátku českého původu, byl zahájený společným provedením státních hymen zemí účinkujících sborů, a mj. ho navštívil i pan Ivan Hanuš, syn autora 7. mše hlaholské.
V dalším díle našeho cyklu putování Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice za mezinárodní akcí Singing Europe se podíváme na to, jak probíhal X. ročník mezinárodního festivalu Rybnická Jesieň Choralna a koncert VUS v polské Wroclawi v roce 2014.
(Informace v textu byly čerpány ze článků MgA. Simony Krausové a doplněny komentářem předsedy sboru.)



2016

duben

1. díl - Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice (VUS) na cestě za Singing Europe ve Wroclawi - Evropském hlavním městě kultury 2016.

5 dílný cyklus s tímto názvem mapuje putování VUS za mezinárodní akcí Singing Europe v polské Wroclawi. Společnou cestou se dostaneme od prvopočátků předznamenávajících vznik této spolupráce, až po uskutečnění dalších projektů.
I. VUS a FESTA ACADEMICA - Jak to všechno začalo.
První ročník 2007
FESTA ACADEMICA vznikla k 18. výročí Sametové revoluce, tehdy v posledním roce téměř patnáctiletého působení dirigenta Jiřího Kožnara. Byl tím položen základ festivalové tradice spolupráce studentských sborů, které se sdružují pod hlavičkou Unie českých pěveckých sborů. UČPS je střešní organizace s celostátní působností. Pro sbory zajišťuje různé služby, činnosti, informace i právní poradenství. První ročník tohoto festivalu se konal 16. a 17. listopadu 2007. Konkrétně v pražské Aule VŠE, v kostele sv. Ludmily v Praze a v sále Pěveckého spolku Hlahol v Praze v počtu 9 vysokoškolských sborů z ČR. Hlavní koncert již od počátků nese název Studenti sametu, kde se tradičně předává Cena Jana Opletala. Vedle hlavního programu se koná i program doprovodný. V prvním roce do něj bylo zahrnuto velké rokokové oratorium pořádané gymnáziem Jana Keplera v Praze.
Druhý ročník 2009
FESTA ACADEMICA pořádaná jako bienále se nesla v duchu 50. výročí smrti světově proslulého skladatele Bohuslava Martinů. VUS se tu předvedl v plné parádě s dirigentem Ondřejem Tajovským. Náš sbor v tomto roce nastudoval a prováděl kantáty Bohuslava Martinů související s legendárním kantátovým cyklem Otvírání studánek. Jednalo se konkrétně o díla Romance z pampelišek, Legenda z dýmu bramborové nati a Mikeš z hor. V roce 2009 se festivalu v Praze a tentokrát i v Pardubicích, účastnilo 8 vysokoškolských sborů a proběhlo zde celkem 9 koncertů. Koncert Studenti sametu 17. listopadu (k 20. výročí revoluce), se uskutečnil ve Dvořákově síni pražského Rudolfina pod záštitou bývalého prezidenta Václava Havla. Předmětem provedení byla skladba Te Deum od Antonína Dvořáka, která zněla v přímém přenosu Českého rozhlasu Vltava. Koncert řídil legendární dirigent Libor Pešek. Na dalším z koncertů, který pořádal sám VUS ve svém sídelním městě Pardubice, nechal hostovat Smíšený sbor Univerzity Hradec Králové, tedy jeho dívčí část pod vedením dirigentky PaeDr. Dany Ludvíčkové. Předmětem nastudování tu bylo již zmíněné Otvírání studánek, doprovázené recitací českého herce Pavla Soukupa a VUS zde přidal zmíněnou kantátu Legenda z dýmu bramborové nati. Na druhý den ji uvedl znovu, a to v Praze, v sále Zpěváckého souboru Hlahol. Toto vystoupení hodnotil profesor Jiří Kolář tak, že se jednalo snad o nejlepší provedení této kantáty, které kdy slyšel. VUS ještě spolu s dalšími sbory v pondělí 23. 11. 2009 v Rudolfinu provedl dva koncerty pro mládež, a to opět s kantátou A. Dvořáka. Provedení Te Deum pro mládež řídil tehdejší šéfdirigent Komorní filharmonie Pardubice Marko Ivanovič.


Třetí ročník 2011
FESTA ACADEMICA se konala 16. - 20. 11. Zúčastnilo se 8 sborů vysokoškolských a 9 sborů ze středních škol. VUS tentokrát již pod vedením současného dirigenta Tomáše Židka. Předmětem koncertu Studenti sametu bylo uvedení skladby od Leoše Janáčka Otčenáš v Národním domě na Vinohradech. Mimo jiné v tento den, ve čtvrtek 17. listopadu 2011, měl narozeniny (80) doc. Ing. Vlastislav Novák CsC. zakladatel VUS Pardubice. Po předání Ceny Jana Opletala obdržel i pan Novák gratulaci a poděkování za celoživotní přínos sborovému světu, jeho dění i další hudbě. V rámci této akce VUS pozval do Pardubic sjednané účastníky z FESTA ACADEMICA, se kterými na Pardubicku uspořádal celkem 7 hudebních akcí. Byly to Dívčí akademický sbor Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni, který vede Mgr. Romana Feiferlíková Ph. D. a doc. PaedDr. Daniela Mandysová; Spevácky zbor Apollo Bratislava s dirigentem Milanem Kolena; Canticum Novum Český Těšín s dirigentem Leszkem Kalinou. Na Pardubicku se koncerty uskutečnili v kostele sv. Máří Magdaleny v Lázních Bohdaneč, na Univerzitě Pardubice v Aule Arnošta z Pardubic, v kostele sv. Bartoloměje, v Kulturním domě v Holicích a v Muzeu Barokních soch v Chrudimi.
Tento ročník motivoval VUS k tomu, aby s obdobnými akcemi pokračoval i v následujících letech. Nejvíce si sbor oblíbil kolegy z Českého Těšína a Bratislavské Apollo. Rozhodl se, že i nadále bude spolupracovat s tělesy podobného typu, a v projektech na témata výročí slavných osobností.
V další části cyklu budu pokračovat o FESTA ACADEMICA 2013, kterou již VUS pojal trochu jinak.

Šarlota Uhrinová, členka VUS, studentka
Filozofické fakulty, Univerzita Pardubice




2015

prosinec

Premiéra skladby Missa Pastoralis (Jiří Laburda)
Sukova síň Dům Hudby Pardubice



2015

prosinec

CD České barokní Vánoce (VUS Pardubice, z.s.)






2015

červen

AKADEMICKÁ BANSKÁ BYSTRICA 2015

Banská Bystrica, kouzelné město studentů na úpatí Nízkých Tater a Malé Fatry, hostilo i letošní rok, tradičně po dvou letech, pěvecké sbory z celého Slovenska, Česka i Maďarska. XVI. ročník Medzinárodného festivalu vysokoškolských speváckých sborov Akademická Banská Bystrica započal 7. května 1. festivalovým koncertem, vystoupením místních sborů i souborů z blízkého okolí B. Bystrice. VUS Pardubice se představil hned v první soutěžní den, v pátek 8. května. Uvedl tak kategorii Smíšené pěvecké sbory, kde se představil úvodní skladbou svého šéfdirigenta Tomáše Židka – Husitským Otčenášem, op.10, která je věnovaná letošnímu 600. výročí upálení Mistra Jana Husa. Sbor pokračoval renesanční skladbou Josquina des Preze – Ave Maria a hned poté následovala, porotou obzvláště očekávaná, povinná skladba Cantemus slovenského skladatele Petera Cóna, kterou sbor předvedl velmi dobře. Tečkou na závěr výstupu pardubického sboru bylo provedení obtížné skladby Maurice Ravela – Chanson III. Ronde, jednoho ze tří překrásných Chansonů tohoto impresionistického francouzského skladatele.

V této kategorii VUS obdržel stříbrné pásmo. Nejvyšší cenu převzal maďarský Univerzitní pěvecký sbor Pécs, který zaujal především vysokým počtem členů a příjemnou barvou hlasů. Odpolední část pátečního soutěžního dne pokračovala Komorní kategorií, kde nechyběl druhý český sbor Vysoké školy Báňské – Technické univerzity Ostrava.

Večer patřil 2. Festivalovému koncertu, který pořadatelé uspořádali ze soutěžních sborů převážně z cizích zemí, avšak celé publikum, svou jemností a příjemným projevem, překvapil velmi kvalitní Ženský sbor Iuventus Paedagogica ze slovenského Prešova, jenž se na festivalu předvedl poprvé. Vysokoškolskému uměleckému souboru Pardubice patřil začátek druhé poloviny koncertu. Pro toto vystoupení vybral dirigent, doktor Tomáš Židek, odlišné skladby, nesoutěžní. Využil tak příležitosti uvést své těleso v tradičních východočeských krojích, čímž zaujal obecenstvo, které sbor, po závěrečné směsi Slováckých národních písní Vojtěcha Říhovského, odměnilo neutuchajícím potleskem.

Po sobotní dopolední soutěži Ženských sborů následovala kategorie Duchovní tvorby, která soutěžní část festivalu uzavřela. Odpoledne patřilo tradičnímu průvodu městem, kterého se zúčastnily všechny přítomné pěvecké sbory. Tato část dne pak vyvrcholila v krásném historickém centru Banské Bystrice, na náměstí Slovenského národného povstania, kde jednotlivé sbory nejprve zazpívaly připravené skladby a na závěr společně zazpívaly úpravu písně Eugena Suchoně,,Aká si mi krásna“. Jelikož je B. Bystrica univerzitní město, nechyběla proto ani studentská hymna ,,Gaudeamus Igitur“ .

Ve večerních hodinách se již všichni připravovali a těšili na to nejočekávanější: 3. Festivalový Galakoncert spolu s vyhlášením výsledků a v této sborové soutěži velmi oblíbenou Volbou Miss ABB 2015. Koncert byl zahájen v 19 hodin. VUS Pardubice s velikým úspěchem obsadil zlaté pásmo v kategorii Duchovní tvorby, kde neměl lehkou situaci, jelikož zde bylo nejvíce soutěžících v jedné kategorii. K tomu ještě obdržel cenu za nejlépe provedenou duchovní skladbu, jíž byla Ave od J.Temla. Cenu Grand Prix si svým velmi dobrým výkonem zasloužil Ženský sbor z Prešova. Po vyhlašování výsledků se divákům každý sbor naposledy uvedl s jednou vybranou skladbou. Celý galakoncert pak zakončila volba Miss ABB a mužský vokální soubor Affabre Singers. Na samotný závěr si všechny sbory zopakovaly společný zpěv dvou již zmiňovaných skladeb ,,Aká si mi krásna“ a ,,Gaudeamus Igitur“.

Celý festival hodnotím po organizační stránce kladně. Prostor konání celé akce v aule Filosofické fakulty Mateja Bely byl téměř dostačující, avšak za veliký nedostatek považuji celkově velmi malou účast sborů, které se nemohly přihlásit nejspíše z důvodu pozdě zveřejněných propozic a povinných skladeb. Avšak i přes tento lehce napravitelný nedostatek se festival nesl v příjemném duchu. Eleganci a vysokou úroveň dodával především samotný předseda poroty, významný slovenský dirigent Ondrej Lenárd, který svou promluvou dokázal účinkující vždy příjemně povzbudit.



autorka textu: Jana Mimrová, asistentka dirigenta VUS Pardubice



2015

červen

Odešel významný český sbormistr!

Dne 14. března 2015 zemřel v Praze sbormistr a dirigent Jindřich Pěnčík. Narodil se 14. února 1930 v Prostějově a vyrůstal v Ivanovicích na Hané, kde získal základy hudebního vzdělání u učitele Složila. Studoval pak na učitelském ústavě v Kroměříži (1944 – 1948), kde mj. založil a dirigoval studentský orchestr. V letech 1948–51 působil jako učitel v Ostravě - Kunčicích, kde rovněž zakládá dětský sbor (nahrávky v ostravském rozhlase) a současně studuje dálkově hudební výchovu a český jazyk na UJEP v Brně. Své sborové zkušenosti získával v této době zejména jako člen proslulého „Pěveckého sdružení moravských učitelů“, kde se navíc dirigentsky vzdělával u nezapomenutelného Jana Šoupala (1892 – 1964).
V letech 1953–58 studoval na Pražské konzervatoři dirigování u Bohumila Špidry (1895 – 1964), externě také u Františka Stupky a Václava Smetáčka. Ve skladbě se pak vzdělával u Emila Hlobila a ve zpěvu u Konstantina Karenina. Během studia rovněž zpíval v souboru „Čeští madrigalisté“. Od roku 1955 byl členem Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého, s jehož orchestrem v roce 1958 provedl na svém absolventském koncertě v pražském Rudolfinu tři části ze Smetanova cyklu Má vlast. Poté byl sbormistrem a dirigentem tohoto tělesa až do roku 1969 a souběžně (1967–69) byl sbormistrem ženského sboru Československého státního souboru písní a tanců.
V letech 1970–77 působil jako sbormistr Pražského mužského sboru, jehož uměleckým šéfem byl Miroslav Košler (*1931). Za uvádění soudobé české tvorby byl Pěnčík několikrát oceněn Českým hudebním fondem. Jako dirigent také pravidelně hostoval se Středočeským symfonickým orchestrem v Poděbradech a spolupracoval s dalšími domácími i zahraničními dirigenty a orchestry. Dirigoval na zahraničních koncertech (Německá demokratická republika, Polsko, Sovětský svaz – Rusko, Bělorusko, Ukrajina, Litva, Lotyšsko a Estonsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Jugoslávie, Rakousko, Itálie), jeho výkony byly natočeny rozhlasovými stanicemi v Praze, Ostravě a Klagenfurtu (Rakousko) a nahrány na gramodesky Supraphonu. Dodnes chová Český rozhlas ve svém archivu dvaadvacet zvukových snímků Pražského mužského sboru, řízeného J. Pěnčíkem. Za zmínku rovněž stojí, že byl tento sbor ve své době jediným profesionálním mužským pěveckým tělesem u nás, organizovaným, jako řada dalších souborů, při FOK. Jeho jedinečná, dnes zapomenutá, dráha by jistě stála za podrobnější zmapování.
Pěnčík uváděl sbory českých a zahraničních skladatelů od barokních po současné a sborové party vokálně symfonických děl (např. Jakub Jan Ryba: Česká mše vánoční, Leoš Janáček: Na Soláni čarták, Josef Bohuslav Foerster: Máj, Píseň bratra Slunce, Bohuslav Martinů: Polní mše, Miloslav Kabeláč: Neustupujte!, Václav Dobiáš: Praho jediná, Petr Eben: Apologia Sokratus, Luboš Sluka: Ve jménu života, Luigi Cherubini: Requiem, Ferenc Liszt: Faustovská symfonie, Richard Wagner: Večeře apoštolů, Johannes Brahms: Rinaldo, Rapsodie, Arnold Schönberg: Písně z Gurre, Ten, který přežil Varšavu, Igor Stravinskij: Oidipus Rex). Vedle četných gramofonových nahrávek PMS uvádím např. snímek Janáčkovy Její Pastorkyně v provedení Národního divadla v Brně pod taktovkou F. Jílka, na kterém se jako sbormistr podílel.
Ve svých osobních, profesních i morálních kritériích byl vždy nekompromisní. Možná právě proto se stal obětí klientelismu a nečestného jednání některých svých spolupracovníků. Svoji nesmírně bohatou uměleckou dráhu byl nucen zcela ukončit, a to v době, kdy u dirigenta obyčejně nastává zenit. Nezanedbatelnou roli zde rovněž sehrála i tehdejší normalizace… Od roku 1977 byl prakticky bez zaměstnání, jen v roce 1980 působil jako hudební režisér v Českém hudebním fondu, pro jehož vydavatelství také vykonal velké množství korektur. Poté se stal pomocným dělníkem ve Státní tiskárně cenin (1984–90). K hudební profesi se již nikdy nevrátil a nepřijal ani žádné nabídky amatérských sborů. Výjimku představovalo jen pravidelné dirigentské působení na kůru kostela Nanebevzetí Panny Marie v Chrudimi, kde společně se svým tchánem, regenschorim a skladatelem Karlem Židkem (1912 – 2001), uváděl při velkých slavnostech různá církevní díla, prováděná zdejším chrámovým sborem a orchestrem.
I když kruté odstavení od tolik milované profese hudebníka, poznamenalo fatálně další Pěnčíkův život, dokázal být i v pozdním věku pro řadu lidí nesmírně inspirativní osobností, a to nejen v oblasti hudby, ale i v jiných oborech, jako například v botanice nebo matematice, v nichž byl rovněž obdivuhodně vzdělán. Sborové kontakty udržoval snad jen s bruntálským dětským sborem „Rosnička“, který také uváděl čas od času jeho vynikající úpravy lidových písní. I mně dával cenné rady v počátcích mé umělecké dráhy a například po soustředěném zhlédnutí mých studentských dirigentských výkonů trefně sděloval řadu objektivních poznatků. Myslím, že by tento vzácný životní příběh neměl být zapomenut, nejen jako cenný střípek do přebohaté mozaiky historie našeho sborového života, ale také pro neohnutí hřbetu v dobách, kdy se mnozí hrbili až k zemi!

autor článku: MgA. Tomáš Židek Ph.D.



2015

květen

Akademická Banská Bystrica
Banská Bystrica, SK



2015

březen

Premiéra skladby Husitský otčenáš (Tomáš Zidek)
Kostel sv. Marie Magdaleny, Lázně Bohdaneč




2015

únor

Jak vypadalo propojení klasické a lidové hudby? Aneb 10.Valentýnský koncert s VUS Pardubice

Spojení klasické a lidové hudby...něco takového měli možnost zažít posluchači 10. Valentýnského koncertu Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice, který se konal v neděli 15. 2. 2015 od 17 hodin v Rytířském sále na Zámku v Pardubicích. Na tomto koncertu společně s VUS Pardubice vystoupili také posluchači pardubické Konzervatoře.
Celý program se vázal pochopitelně k lásce a proto hned na úvod sbor přivítal, posluchači zcela zaplněný Rytířský sál, skladbou Pavla Bořkovce s názvem HUDBA z Madrigalů o čase. Jelikož právě hudba je to, co jistě nejenom zpěváci tolik milují. Tuto skutečnost sbor potvrdil taktéž v následující skladbě Jacoba Arcadelta - Il bianco e dolce cigno. Hned v úvodu jsme také ,,procestovali" dvě země a pokračovali tak i dále. Ve třetí skladbě jsme se přesunuli do Francie ke skladbám Clauda Debussyho. Zazněl jeho I. Chanson ( Dieu! Qu´il la fait bon regarder! ), kterého se zdařile dirigentsky ujal asisent šéfdirigenta Jakub Pikla, posluchač 3. ročníku Konzervatoře Pce.
VUS jako vždy nezklamal a připravil opět i skladby těžší obtížnosti, které jsou uváděny na soutěžích a přehlídkách. Těmi jsou výběr dvou Chansonů Maurice Ravela. Chanson II. (Trois beaux oiseaux du Paradis) se sopránovým sólem Lucie Formanové a velmi energický Chanson III. Ronde. Sbor samozřejmě tyto skladby uvede hned na nejbližší soutěži v Báňské Bystrici, na kterou se připravuje.
Po těchto Chansonech následovaly sklaby klidnějšího charakteru jako např. Gustav T. Holst - I love my love či Ola Gjeilo - Northern light, ve které se taktéž úspěšně předvedla asistentka šéfdirigenta Jana Mimrová, posluchačka 5.ročníku konzervatoře v Pardubicích, která se po této skladbě představila i jako klavíristka spolu s dalším posluchačem parubické konzervatoře, akordeonistou Ondřejem Zámečníkem (6.ročník). Spolu se sborem doprovodili skladbu Andreje Lieskovského - Na dobrú noc bozk ti dám... Samotný závěr I.poloviny koncertu už patřil pouze této dvojici. Posluchači měli možnost vyslechnout Koncert pro bandoneon a orchestr Astora Piazzolly (2 a 3. věta) s unikátním doprovodem klavíru, dosud neexistující klavírní doprovod vyhotovil právě šéfdirigent MgA . Tomáš Židek, Ph.D.
Během pauzy, ve které si mohli posluchači vychutnat pohoštění, které na tradičních koncertech VUS zpravidla nikdy nechybí, změnil sbor image a to doslova. Ve druhé polovině již nastoupil v krojovaném přestrojení, připraven na lidový repertoár, který nás provázel celou druhou polovinou koncertu. Po J.B. Foersterovi - Kukačka volá a Mikulecké dědině (O.Halma úprava lid.písně) se nám představila v písni Frajír (úprava M.Uherek/T.Židek) v altovém sóle Simona Krausová.
Masopustní sezona stále ještě neskončila, proto v programu nechyběla skladba MASOPUST od Jiřího Temla, skladatel koncert dokonce osobně navštívil a s provedením byl velmi spokojen. Přesně cituji jeho slova p.dirigentu Židkovi: ,,Moc se mi to líbilo. Vždyť vše, co Vy uděláte, je vždy dobré" . Tolik Jiří Teml o jeho skladbě Masopust v podání Tomáše Židka s VUS Pardubice. Ale skladatelsky nezahálel ani zmiňovaný šéfdirigent. Hned po Masopustu následovala úprava lidové písně-variace Ej, lásko lásko a hned po ní skladba taktéž současníka Jana Vičara - Spala sem na seně, opět s doprovodem akordeonu. Samotný závěr koncertu vyvrcholil oblíbeným pásmem Slováckých písní Vojtěcha Říhovského. Obecenstvo nadšením nechtělo nechat sbor odejít. Přídavek byl vskutku příhodný, píseň ,,V dobrém jsme se sešli, v dobrém se rozejdem" mluvila sama za vše. Nesmím také opomenout, že kromě dvou skladeb, celý koncert řídil šéfdirigent VUS Pardubice MgA. Tomáš Židek, Ph.D.
Vysokoškolský umělecký soubor Pce tak úspěšně započal éru letošního roku 2015, kdy jeho hlavním projektem bude připomenutí 600. výročí od upálení Mistra Jana Husa a mnoho dalších akcí, které si jistě nenechte ujít.
Tento koncert, stejně jako všechny předchozí, výtečně manažersky řídil Milan Linhart.
autor článku: Jana Mimrová



2014

listopad

Rybnicka Jesen chóralna
Rybnik, PL

1. místo v kategorii Smíšené sbory



2014

srpen

62. Concorso Polifonico Internazionale „Guido d´Arezzo\"
Arezzo, IT

účast v kategorii smíšené sbory



2014

červenec

IFAS 2014
Pardubice, CZ

Zlaté pásmo v kategorii Bohuslava Martinů
Zlaté pásmo v kategorii Jeden artificiální styl



2014

červen

FSU Jihlava 2014
Jihlava, CZ

1. místo v kategorii Smíšené sbory




2013

říjen

Českou republiku navštíví sbor zpívajících lékařů z Wroclawi.

V neděli 17. listopadu v 17:00 zpívající lékaři vystoupí v Sukově síni v Domě hudby vedle slovenského sboru Apollo Bratislava a Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice. Protože v tomto setkání nejde jenom o oslavu Dne studentstva, ale také o jubilejní 10. výročí rozšířené spolupráce Dolního Slezska a Pardubického kraje, koná se tato akce po záštitami paní primátorky Štěpánky Fraňkové, jejího náměstka pro kulturu pana Františka Brendla a samozřejmě také i 1. náměstka hejtmana Pardubického kraje pro zdravotnictví pana Romana Línka. O tom, že se všechny sbory podřídily stejně náročnému nácviku, svědčí i nastudované dílo, které zde společně zazpívají v jazyce našich předků - ve staroslověnštině. Se stejným programem sbory vystoupí o tři dny dříve v srdci Velkomoravské říše na Velehradě dále pak v Chrudimi. V Praze se tento sbor tříslovanských zemí účastní bienále Festa academica 2013 a vystoupí v Bazilce sv. Markéty na Břevnově v sobotu 16.11. v 16:30.
Nenechte si tento nevšední zážitek ujít. Vstupenky v předprodeji na ticketportalu.

Mgr. Simona Krausová, místopředsedkyně VUS Pardubice



2013

říjen

Jana Mimrová zahájila činnost jako asistent sbormistra





2013

červen

Jan Průcha končí s vedením archivu VUS Pardubice

Interview: VUS Report (VR) - Honza Průcha, archivář (H)
VR: Honzo, na zpáteční cestě z Banské Bystrice jsi v autobuse oznámil, že koncem tohoto školního roku ukončíš svoji činnost ve VUS. Proč tak náhle? Co tě k tomu vedlo?
H: Důvodů je hned několik. Bude mi 82 let a už mne tato práce unavuje. Stále více a častěji se ozývají různé neduhy. Moje manželka je na tom zdravotně obdobně.
VR: 82 let! Gratuluji. Mohl bys nám říci něco o svém běhu života?
H: Mohl bych. Nevidím ale souvislost s činností ve VUS.
VR: Tak dobře, budeme se držet tématu VUS. Jsi z nás všech nejstarší nejenom věkem, ale i délkou členství ve VUS. Kdy jsi vlastně začal ve VUS zpívat?
H: Kdy? Je to zvláštní, ale nemohu se upamatovat. Vliv na to měla okolnost, že jsme bydleli v jednom domě s ing. Vlastislavem Novákem. (Zakladatel VUS) Několikrát se opakovalo, že jsem na zkoušky chodil, pak jsem zase přestal. To zase souviselo s tím, že jsem dokončoval vysokou školu, děti byly ještě malé ... Pravidelně jsem začal zpívat někdy koncem roku 1968 nebo počátkem roku 1969. Na scéně jsem potom vydržel nějakých 12 – 13 let. A pokud jde o ten věk Léta ubíhala. Bylo mi 30, pak již 40. Když mi ale najednou už bylo přes 50 let, řekl jsem si : satis – dost ! Usoudil jsem, že člověk mého věku a vzhledu na scénu studentského sboru nepatří. Zcela ze sboru odejít jsem však nechtěl. Jsem učitel a mezi mladými lidmi je mi dobře. Při pohledu na vás nemám čas stárnout. Začal jsem tedy zpracovávat sborový archiv.
VR: Sborový archiv - to je další věc, na kterou se tě chci zeptat. Co bys k tomu mohl říci ?
H: Podrobná odpověď na toto téma by zabrala mnoho času a místa. Takže jen stručně. Na samém počátku jsem dostal klíč od malé sklepní místnosti v budově „U Frančíků“ (dnes tam sídlí Lidová škola umění). V místnosti bylo několik metráků všelijakých starých papírů. Některé se týkaly činnosti VUS. Kdo je shromažďoval a ukládal, dodnes nevím. Na jedné straně je dobře, že se uchovaly, na druhé však už nikdo nevěděl, o jaké materiály se jedná. A zpracovat je nikdo nechtěl. Obstaral jsem si tedy školní stolek a jednu židli. Více se do místnosti nevešlo. U stropu „zářila“ 60W žárovka! Nastalo veliké třídění a s tím spojené neustálé přenášení. Co se netýkalo VUS bylo třeba dát stranou a to, co se VUS týkalo, bylo třeba roztřídit. Postupně tak vznikaly hromady podle jednotlivých skupin: noty pro sbor, noty pro orchestr (proto máme dosud v názvu “soubor“) a tak podobně. Vše bylo nutné sepsat. Seznamy jsem napřed psal ve sklepě ručně a potom v kanceláři VUS přepisoval na klasickém psacím stroji. (Psací stroj se do sklepa prostě nevešel.) Jenom seznamů je několik set stránek. Šla léta a VUS začal zkoušet v nové budově na náměstí Čs. legií (tehdy nám. V. I. Lenina), s čímž souviselo i stěhování archivu. To znamenalo - všechny materiály svázat do balíků a na novém místě zase vše uložit. Stěhování se opakovalo několikrát. Určitou dobu jsem měl archiv dokonce i v Polabinách. Ale dost už historie. Výsledkem dosavadní práce v archivu je, že všechny materiály jsou uloženy v policích (představuje to téměř 20 metrů spisů). Rozděleny jsou do skupin (každá má svůj seznam).
Noty: Dnes již všechny noty mají své inventární číslo a podle těchto čísel jsou uloženy v místnosti archivu v policích.Tam se i nacházejí také klasické kartotéky. Jedna má abecední podle názvů skladeb, druhá pak podle autorů. Jde o více jak 1 000 položek.
Seznam not je zapsán i v počítači. Je tak možné téměř okamžitě podle názvu skladby najít její inventární číslo a podle čísla zase noty najít v polici. Dnes už je to prosté a samozřejmé. Dojít k tomuto výsledku ale dalo dost práce.
Koncerty jsou zdokumentovány od samého počátku činnosti VUS, pokud se je podařilo doložit. To je : země, město a místo, kde se koncert konal a skladby, které na něm byly provedeny. Tato část je asi v archivu to nejcennější. Seznamy koncertů jsou většinou psány ručně a teprve od roku 2000 jsou uloženy i v počítači. Ke koncertům se vztahuje také “Geografie VUS“ Je to i docela zajímavý zeměpis. Seznam je dělen na Českou republiku a na zahraničí. V ČR jsme zpívali od Aše až po.Seznam míst, kde jsme zpívali je řazen abecedně podle názvů obcí. Navštívili jsme většinu států Evropy od Ruska po Španělsko,od Švédska po Bulharsko. Byli jsme dokonce i v Argentině, v Chile a v Kanadě. Celkem to dosud bylo 23 zemí. Seznam je uložen v počítači a je každý rok aktualizován. Jsou zde vyznačeny jak země a města, kde jsme koncertovali tak i země a města, které jsme „pouze“ navštívili (tranzit) nebo byla prohlídka města.
Archiválie jsou zásadně řazeny podle data vzniku a jsou uloženy v deskách podle jednotlivých let. Do této skupiny jsou zařazeny materiály jako plány práce, programy koncertů, plakáty, fotografie, výstřižky z novin, korespondence, jmenné seznamy atd. Úsměvné je že zde bylo třeba často uplatňovat jazykové (ne)znalosti, protože archiválie jsou psány: anglicky, francouzsky, německy, dánsky, švédsky, finsky, dánsky, rusky, litevsky, maďarsky, bulharsky. Některé archivář překládal sám, jiné členové sboru.
Nový archivář bude mít usnadněnou práci. V archivu jsou všechny skupiny označeny. V zásadě by měl plnit tyto úkoly:
1. servis (starost o noty, jejich uložení atd.)
2. evidenci archiválií a jejich archivaci.
Předpokládám, že bude žasnout, jak mohl někdo (t.j. Honza) dělat něco tak neodborně, když pro archivní práci jsou přece dávno známé pracovní postupy. Počítám s tím. Neurazím se. Již před staletími staří Římané psali: „Feci, quod potui, faciant meliora potentes“ , což znamená něco jako: Udělal jsem, co jsem mohl, ať udělá lépe ten, kdo to dokáže.
VR: Děkuji za rozhovor
H: Není zač. Rádo se stalo



2013

Akademická Banská Bystrica
Banská Bystrica, SK

3. místo v kategorii komorní sbory



2013

Akademická Banská Bystrica
Banská Bystrica, SK

zlaté pásmo v kategorii smíšené sbory



2013

Akademická Banská Bystrica
Banská Bystrica, SK

Cena hudebního odboru Matice Slovenské za vyspělou hlasovou kulturu v kategorii komorní sbory



2013

Akademická Banská Bystrica
Banská Bystrica, SK

Cena Banskobystrického diecezního biskupa za nejlepší iterpretaci duchovního díla v kategorii smíšené sbory



2013

Akademická Banská Bystrica
Banská Bystrica, SK

Cena Miniosterstva školství za nejlepší zahraniční sbor v kategorii smíšené sbory



2013

Festival sborového umění
Jihlava, CZ

2. místo ve zlatém pásmu v kategorii komorní sbory



2013

Festival sborového umění
Jihlava, CZ

3. místo s novinkovou skladbou



2013

Mezinárodní projekt v ČR ke Dni studentstva a výročí Cyrila a Metoděje
SK



2013

Mezinárodní projekt v ČR ke Dni studentstva a výročí Cyrila a Metoděje
PL








2012

Festival sborového umění
Jihlava, CZ

stříbrné pásmo v kategorii komorní sbory



2012

Festival sborového umění
Jihlava, CZ

3. místo pro skladbu Ciaccona



2012

IFAS
Pardubice, CZ

stříbrné pásmo v kategorii smíšené sbory



2012

IFAS
Pardubice, CZ

stříbrné pásmo v kategorii komorní sbory



2012

IFAS
Pardubice, CZ

stříbrné pásmo v kategorii lidová hudba vlastního národa



2012

Pražské Vánoce
Praha, CZ

zlaté pásmo a vítěz kategorie v kategorii dospělé pěvecké sbory



2012

Jakub Pikla zahájil činnost jako asistent sbormistra





2011

CD DONATIO k poctě Dr. h.c. Josefa Hlávky ()



2011

CD A. Dvořák: Mše D dur Lužanská ()



2011

CD J. B. Foerster: Stabat Mater ()



2011

Premiéra skladby cyklus Zachodí slunéčko (Jan Vičar)
hrad Kunětická Hora



2011

Svátky písní MUNDI CANTAT SUPERIOR
Olomouc, CZ

zlatá medaile v A4



2011

Svátky písní MUNDI CANTAT SUPERIOR
Olomouc, CZ

zlatá medaile v A5



2011

Svátky písní MUNDI CANTAT SUPERIOR
Olomouc, CZ

zlatá medaile v H2



2011

54. FSU 2011
Jihlava, CZ

stříbrné pásmo v kat. smíšené pěvecké sbory



2011

Festival B. Martinů
Pardubice, CZ

diplom za nejlepší provedení skladby českého skladatele.



2011

XXI. MF vánoční a adventní hudby s cenou P.Ebena
Praha, CZ

zlaté pásmo v kategorii Velké sbory



2011

XXI. MF vánoční a adventní hudby s cenou P.Ebena
Praha, CZ

zlaté pásmo v kategorii Malé sbory



2011

XXI. MF vánoční a adventní hudby s cenou P.Ebena
Praha, CZ

cena - Pohár P. Ebena




2010

červen

MgA. Tomáš Židek, Ph.D. zahájil činnost jako umělecký vedoucí




2010

Mezinárodní festival akademických sborů IFAS
Pardubice, CZ

stříbrné pásmo v kategorii komorní sbory



2010

Mezinárodní festival akademických sborů IFAS
Pardubice, CZ

zvláštní cena v kategorii nejlepší provedení povinné skladby



2010

IFAS
Pardubice, CZ

stříbrné pásmo v kategorii komorní sbory



2010

IFAS
Pardubice, CZ

zvláštní cena za provedení povinné skladby



2010

Pražské Vánoce
Praha, CZ

stříbrné pásmo v kategorii dospělé sbory





2009

Akademická Banská Bystrica
Banská Bystrica, SK

stříbrné pásmo v kategorii smíšené sbory





2008


Kežmarok, SK



2008


Banská Bystrica, SK



2008

Mezinárodní festival akademických sborů IFAS
Pardubice, CZ

stříbrné pásmo v kategorii smíšené sbory



2008

Mezinárodní festival akademických sborů IFAS
Pardubice, CZ

stříbrné pásmo v kategorii lidová hudba





2007

CD V. Wimmer: Apel svědomí (Příbram)



2007

Premiéra skladby Proměny (Čechomor/J. Kožnar, arr.)



2007

koncertní turné
SE



2007

Akademická Banská Bystrica
Banská Bystrica, SK

stříbrné pásmo v kategorii komorní sbory



2007

Jiří Kožnar ukončil činnost jako sbormistr





2006

CD Miloš Bok: Snové koledy a Credo fis moll (Sdružení Elgar)



2006

CD Ecce homo (VUS Pardubice)



2006

Premiéra skladby Credo fis moll (Miloš Bok)
Praha



2006

Premiéra skladby Vianočná hudba pre zmiešaný zbor (Daniel Rumler)
Praha



2006

Hudební a estetická výchova mládeže 2006
Arezzo, IT



2006

Hudební a estetická výchova mládeže 2006
Merano, IT



2006

Hudební a estetická výchova mládeže 2006
Vasto, IT





2005

Festival 500
St. Johns, CA

Pamětní list






2004

CD VL. Wimmer: Věk vodnáře ()




2003

CD P. Kotvald: skladba Láska nám zůstává ()



2003

CD Te deum (VUS Pardubice)



1993

Jiří Kožnar zahájil činnost jako sbormistr



1950

Sbor byl založen roku 1950.



Premiéra skladby Vzácný host (Otto Ceral)



Premiéra skladby (Daniel Rumler, arr.)



Premiéra skladby Ej (Tomáš Židek)


Hledáme nové hlasy!

koho hledáme?

zpěváky i zpěvačky

co požadujeme?

Věk do 22ti let. Starší pak se znalostí not a zkušenost se sborovým zpěvem. Trochu hudebního sluchu a hodně času, který je pro další rozvoj nutný. Vše ostatní Tě naučíme.

jak se stát členem?

3x se přijdeš podívat, po čtvrté si zakoupíš noty a dále je to na Tobě. Zkouší se 2 x 3 hodiny týdne 1x za měsíc víkendové soustředění.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)