Letošní program největšího tuzemského festivalu nabízí koncerty vokální a vokálně-instrumentální hudby, které by si milovníci sborového zpěvu neměli nechat ujít. Přehled nejvýznamnějších koncertů festivalu s účastí pěveckého sboru přinášíme v následujícím textu.
Iván Fischer
Marco Borggreve / archiv festivalu Pražské jaro
Čtvrtek, 17. 5. 2018 od 20.00, Rudolfinum
Monteverdi Choir a English Baroque Soloists patří k hvězdám současného barokního nebe. Spolu se svým zakladatelem a uměleckým ředitelem sirem Johnem Eliotem Gardinerem představí v Praze výběr z kantátové tvorby Johanna Sebastiana Bacha. Právě kantáty tvoří těžiště repertoáru obou souborů; za vše mluví všemi oceňovaná kompletní nahrávka celkem 198 Bachových duchovních kantát, nahraná živě během velkolepého turné Bach Cantata Pilgrimage, v rámci něhož oba soubory zavítaly do více než šedesáti kostelů Evropy a USA. Událost, kterou magazín Gramophone označil za „jeden z nejambicióznějších hudebních projektů všech dob“.
Středa, 16. 5. 2018 od 20.00, Anežský klášter
Přední rakouský skladatel Georg Friedrich Haas ve svých Drei Liebesgedichte uplatnil bohaté zkušenosti se spektrální hudbou ve vokálním sextetu a zhudebnil milostné básně německého expresionistického básníka Augusta Stramma.
Giovanni Bertelli v cyklu Le premier jour inspirovaném tajemnou knihou Codex Seraphinianus pracuje se slovy vytrženými z významových kontextů, jejichž smysl se jakoby rodí z expresivity vokálního projevu. Bertelliho dílo se zdá být přímo ušito na míru souboru a využívá celou šíři jeho dovedností včetně hudebně divadelních.
V druhé části večera pak zazní rozměrný cyklus Salvatore Sciarrina 12 madrigali, ve kterém italský skladatel svým nezaměnitelným stylem zhudebnil haiku japonského básníka 17. století Macua Bašóa.
Neue Vocalsolisten Stuttgart sami sebe nepovažují za sbor, ale spíše komorní soubor tvořený sedmi vokálními sólisty. Na evropské scéně představují vrcholné těleso specializované na interpretaci soudobých kompozic, kladoucích zvláštní nároky a vyžadujících inovativní a kreativní přístup. Neue Vocalsolisten budou na festivalu Pražské jaro hostovat poprvé, představí to nejlepší ze svého současného repertoáru. Všechny tři uváděné skladby vznikly pro Neue Vocalsolisten a byly jimi premiérovány.
Čtvrtek, 24. 5. 2018 od 20.00, Obecní dům
Uvedení Mahlerovy vizionářsky nevšední Druhé symfonie, zvané podle závěrečného chorálu „Vzkříšení“, je vždy ojedinělou událostí. Na Pražském jaru ji umocní hostování Budapešťského festivalového orchestru, jenž budí pozornost na mezinárodní scéně už pětatřicet let. Jde o vynikající tvárné těleso, které po celou dobu jedinečným způsobem inspiruje a vede jeho spoluzakladatel Iván Fischer. Za úspěchy orchestru, řazeného do desítky nejlepších na světě, stojí určitě i toto trvalé spojení s jedním dirigentem, v současném hudebním světě už ne tak zdaleka obvyklé.
Na provedení Mahlerovy Druhé symfonie se bude podílet Český filharmonický sbor Brno sbormistra Petra Fialy. Sólistkami jsou německá lyrická sopranistka Christiane Karg, častý host Salcburského festivalu, německých a rakouských orchestrů i operních scén, milánské Scaly nebo Lyrické opery v Chicagu, a Elisabeth Kulman, rakouská mezzosopranistka, miláček publika Vídeňské státní opery, zejména jako Carmen i jako wagnerovská pěvkyně, dnes navíc host předních světových pódií.
Neděle, 27. 5. 2018 od 20.00, Obecní dům
„Bez rozpaků opakujeme přesvědčení, že Svatební košile jsou nejoriginálnější a nejvýznamnější skladbou svého druhu, jež dosud byla provedena o birminghamských slavnostech...,“ psaly anglické noviny po tamním prvním uvedení díla v roce 1885. Dvořák komponoval na text básně Karla Jaromíra Erbena, která se dějově podobá baladě Lenora německého básníka Gottfrieda Augusta Bürgera. V anglosaském světě se kantáta ujala pod názvem, který napovídá víc o ději – The Spectre's Bride, tedy Duchova nevěsta.
INTERPRETI: Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Christian Arming - dirigent, Eva Hornyáková - soprán, Richard Samek - tenor, Adam Plachetka - basbaryton, Pražský filharmonický sbor, Lukáš Vasilek - sbormistr
Úterý, 29. 5. 2018 od 20.00, Obecní dům
Kantáta Dido (1967) skladatel Jana Nováka, komponovaná na vybrané části čtvrtého zpěvu Vergiliovy Aeneidy, vznikla u příležitosti výročí brněnského klasického gymnázia, kde skladatel v roce 1940 maturoval. Dominantou díla jsou dva obrazy s mezzosopránovým sólem komentovaným mužským sborem, recitátorem a orchestrálními mezihrami, zarámované v závěru opakovanou invokací.
INTERPRETI: Symfonický orchestr hl.m. Prahy FOK, Andrej Borejko - dirigent, Jana Hrochová - mezzosoprán, Kühnův smíšený sbor, Jaroslav Brych - sbormistr
Neděle, 3. 6. 2018 od 20.00, Obecní dům
Hlavní dramaturgickou linkou festivalu bude připomínka stého výročí založení republiky. Československý akcent se pochopitelně objevuje i v programu závěrečného koncertu. Zazní zajímavý dialog dvou klasiků české a slovenské hudby 20. století – Eugena Suchoně a Leoše Janáčka. Žalm zeme podkarpatskej má pro formování slovenské kulturní identity v mnohém podobný význam jako Má vlast pro českou svébytnost. Vznik Janáčkovy Sinfonietty pak spadá přímo do počáteční dekády první republiky.
INTERPRETI: Slovenská filharmonie, James Judd - dirigent, Jan Vacík - tenor, Slovenský filharmonický sbor, Jozef Chabroň - sbormistr
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1958
smíšený sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.