Ve dnech 4. – 5. října 2013 se uskutečnil již pátý ročník hodnocené přehlídky pěveckých sborů, na kterou se do Plzně sjely sbory z pěti krajů republiky. Pořadatelé – pěvecký sbor Canticorum – opět vytvořili velmi příjemné prostředí pro všechny účinkující a dokázali vzornou propagací akce přilákat do hlediště množství posluchačů.
Zdeněk Vimr, neděle 17. listopadu 2013
Magazín > Sborový život
Galakoncert Plzeňského notování 2013 (zdroj: Canticorum)
Ing. Josef Lang / Canticorum
V pátečním odpoledni se v Domě hudby představily dva dětské a jeden středoškolský sbor. Výbornou kvalitu prokázal již první z nich – početný přípravný dětský sbor Sedmikrásky ze ZUŠ J. Kličky v Klatovech (sbormistr Jaroslav Pleticha). Velmi dobře hlasově vedený sbor s velkým zaujetím provedl skladby českých soudobých skladatelů (E. Strašek, E. Hradecký, F. Kumpera,…). Přes velmi nízký věk děti reagovaly na gesta sbormistra, zpívaly s chutí, intonačně velmi dobře, s velkým zaujetím. Již velmi ostřílený, zkušený sbor Hlásek ZUŠ Přeštice (sbormistr Miroslav Vacek) zaujal precizní výslovností, muzikalitou, výbornými sóly (skvělí kluci!). Sympatické bylo využití dětí při drobných nástrojových doprovodech. Hlásek svým výkonem dokázal, že po právu patří mezi nejlepší západočeské dětské sbory. Pěvecký sbor Církevního gymnázia v Plzni (sbormistr Jakub Šedivý) se představil populárnějším, výhradně cizojazyčným programem zahraničních autorů. Trochu ke škodě – myslím, že zařazení nějaké české kompozice by mělo do dramaturgie patřit tak nějak samozřejmě… Ale sbor zpíval se zaujetím, byť je zbytečně veden k silnější dynamice. Převažuje však pozitivum – na škole se velmi slušně zpívá, za což patří dík.
Sobotní festivalové klání se konalo v Měšťanské Besedě a bylo rozděleno na tři části – vlastní hodnocená prezentace každého „dospělého“ sboru, společný ateliérový nácvik a večerní galakoncert. S novým sbormistrem Janem Šmatem a pestrým programem (G. Young, P. Řezníček, J. Krček, P. Pálka, …) se představil velmi dobře zpívající ženský sbor Carmina z Přeštic. Držíme palce, aby nově vzniklá spolupráce přinesla mnoho dalších úspěchů. Pražská vokální pětičlenná skupina Pětiklíč (um. ved. Pavel Machek), specializující se na swingové melodie, gospely, spirituály a hebrejské písně, byla příjemným osvěžením festivalu. Milým překvapením bylo pro mne vystoupení třemošenského Arnicoru (sbormistryně Jarmila Žižková). Členy sboru jsou totiž rodiče žáků, hrajících v orchestru ZUŠ Třemošná. Určitě dobrý nápad, navíc velmi slušný výkon. Deset let působí v kostele sv. Václava v Lokti komorní sbor Cubitus (sbormistr Jan Liebl). V Plzni se představil programem žánrově velmi odlišným (tři kompozice J. Dowlanda v kontrastu s populární tvorbou – J. Lennon, E. Morricone, H. Mancini). Poměrně pestrý repertoár předvedl pražský smíšený sbor Carmina Nova (sbormistryně Lucie Hřebíková). I když zázemí tomuto sboru poskytuje Římskokatolická farnost kostela sv. Ignáce, slyšeli jsme mimo jiné i skladby G. Gershwina, J. Lennona, G. Younga, z české tvorby Lukášovu kompozici Tolita toten. Písecký Sonitus, nástupnický sbor původního Hlaholu (sbormistr Václav Kraus), provedl poměrně různorodý program (Banchieri, Busto, Kodály, Basler, Teml, Lukáš, Hradecký). Ze Sezimova Ústí přijel smíšený sbor Nokturno (sbormistryně Jarmila Hlubinková), který z české tvorby zařadil skladby V. Ptáčka, J. Laburdy, J. Schreibera, M. Hroňka. Převážně z úprav lidových písní byl sestaven program Zdického smíšeného sboru (sbormistryně Martina Rajtmajerová). Těleso se zúčastnilo Plzeňského notování již opakovaně a prokázalo svůj výkonnostní vzestup.
Podvečer byl věnován společnému nácviku dvou skladeb – Angels (R. Williams, G. Chambers, arr. S. Šolcová) a Heal The World (M. Jackson). Zúčastnily se všechny přítomné sbory, ateliér vedla sbormistryně pořádajícího Canticora Stázka Šolcová. Za klavírního doprovodu Evy Vimrové, basisty Jana Smolíka a vynikajícího pražského beatboxera Jana Melichara byly obě nacvičené skladby vyvrcholením večerního galakoncertu. Na něm se tradičně představily početnému publiku nejprve krátkými samostatnými programy všechny zúčastněné sbory, které od odborné poroty (Josef Brabenec, Jiří Štrunc a Zdeněk Vimr) obdržely hodnotitelské listy s podrobnými poznámkami a doporučeními. Již tradičně večerní program obohatil svým skvělým vystoupením pěvecký sbor Canticorum (sbormistryně Stázka Šolcová). V jeho podání nejprve zazněly tři části z Dvořákova cyklu V přírodě a pozoruhodně provedená skladba L. Andersona Psací stroj (arr. S. Šolcová), druhá část patřila sborovým úpravám populárních skladeb. V nich jsou plzeňští zpěváci jedineční, všechny kompozice, doplněné ještě pohybovými kreacemi, byly vřele přijaty zaplněným sálem.
Třemošná (Plzeňský kraj) – zal. 2010
smíšený sbor
Plzeň (Plzeňský kraj) – zal. 1998
smíšený sbor
Přeštice (Plzeňský kraj) – zal. 1989
ženský sbor
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 2000
smíšený sbor
Sezimovo Ústí (Jihočeský kraj) – zal. 1983
smíšený sbor
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 2011
vokální ansámbl jazz
Plzeň (Plzeňský kraj) – zal. 1992
gymnaziální dětský sbor
Písek (Jihočeský kraj) – zal. 1977
smíšený sbor
Zdice (Středočeský kraj) – zal. 1990
smíšený sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.