Pěvecké sdružení moravských učitelů

mužský sbor • Brno


založen v roce 1903

31 členů



Umělecké vedení

Mgr. Jiří Šimáček

umělecký vedoucí

Kronika sboru


2019

říjen

Premiéra skladby Huslař (A. Dvořák)
Boskovice, CZ



2019

srpen

Premiéra skladby Ubi caritas (O. Gjeilo)
Polička, CZ



2019

srpen

Polička 555
Polička, CZ



2019

srpen

Premiéra skladby Ubi caritas (O. Gjeilo)
Polička, CZ




2019

červen

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka
Obora Hukvaldy, CZ



2019

červen

Smetanova Litomyšl
Litomyšl, CZ



2019

květen

Dvořákova Olomouc
Olomouc, CZ



2019

leden

Mgr. Jiří Šimáček zahájil činnost jako umělecký vedoucí



2019

leden

Mgr. Jiří Šimáček ukončil činnost jako sbormistr



2019

leden

Bc. Jiří Najvar ukončil činnost jako umělecký vedoucí



2018

červenec

Koncertní turné pobaltskými zeměmi a účast na festivalu Singing World v St. Petersburgu

Recenze - Milan Bátor 9. 8. 2018

Další senzační úspěch sboru z Moravskoslezského kraje. PSMU triumfovalo na prestižní soutěži v Petrohradě 9.8.2018 Milan Bátor Hudba Rozhovor

Moravské a slezské sbory o letošních prázdninách excelují na světových pěveckých soutěžích. Po nedávném fantastickém úspěchu karvinského Permoníku je tady další senzace. Legendární Pěvecké sdružení moravských učitelů (PSMU) si veze z prestižní světové soutěže v ruském Petrohradě několik ocenění! Více o skvělém výsledku povypráví jeho umělecký vedoucí Jiří Najvar, který korespondenčně odpovídal na naše dotazy ještě z ruských Benátek severu, jak se velkoměstu na řece Něvě také přezdívá.

Zvětšit obrázek

Pěvecké sdružení moravských učitelů. Foto: Singingworld.ru

Jirko, moc gratuluji k úspěchu na pěvecké soutěži a festivalu v Sankt-Petěrburgu. Mohl bys prosím přiblížit, jaká je historie soutěže a prestiž této akce?

Promiň, byl jsem ve sprše a je tady pomalá Wi-Fi. Tento festival nese ve jménu J. Falika. A pro něj byla zkomponována speciální skladba Pajuščij mir, kterou na místě zpívalo všech 36 sborů z celého světa.

Kdo to byl J. Falik?

Ruský skladatel, který byl patronem soutěže. Ta hymna se zde stala velice populární skladbou a všechny sbory ji uměly po několika dnech zpaměti.

Soutěže se PSMU zúčastnil ve třech kategoriích?

Ano, soutěžili jsme v kategorii mužské sbory (dirigoval sbormistr Jiří Šimáček), já jsem dirigoval duchovní tvorbu a do třetice v oblasti soudobé tvorby (dirigoval opět J. Šimáček). Za mužské sbory a duchovní tvorbu jsme získali dvě druhá místa! Soudobou tvorbu jsme vyhráli a máme první místo! Sbor postoupil do Grand Prix, kde provedl skladbu Miserere Piotra Janczaka. Dirigoval Jiří Šimáček a bylo to nejlepší provedení, co PSMU za mého vedení zatím předvedlo! V oblasti duchovní hudby jsme zpívali skladby Jacoba Handla Galla (Pueri Concinite), Leoše Janáčka (Ave Maria) a Josefa Bohuslava Foerstera (Svatý Václave).

Trofeje, které PSMU veze do Ostravy. (Foto: PSMU)

To je skvělý úspěch. Očekával bych, že si soudobou hudbu vezmeš na starost sám. Dodnes si pamatuji, jak tě v kompozici skladatel Edvard Schiffauer chválil.

Byli jsme tak s kolegou sbormistrem Jiřím domluveni, protože měl skvěle nastudován sbor Mirogoj Jana Grossmanna, který zařadil do této kategorie.

Takže k první ceně napomohla i skladba jednoho ze současných ostravských skladatelů? To je skvělé! Jak hodnotíš úroveň dalších sborů? Vyhráli opravdu ti nejlepší?

Většina sborů, především dětských, měla zařazenou také choreografii. PSMU zpívalo ve srovnání s jinými sbory skutečně kvalitní a náročný repertoár složený

z děl českých skladatelů P. Křížkovského, J. B Foerstera, a to výhradně a cappella.

Domníváš se, že jste vsadili na větší náročnost a méně atraktivity a pozlátka?

Šlo nám hlavně o kompaktnost a přiblížení autentického provedení české tvorby skladatelů tzv. české národní školy. Většina sborů soutěžila s méně náročnými skladbami a musela dohánět výkon zvukovými efekty a choreografií. My jsme šli po nasazení a dynamických proporcích, všechny skladby jsou harmonicky komplikované a díky polyfonii i náročné na soustředěnost. I proto jsme zpívali z not. Neznám sbor, který by takto náročný program zvládl zpaměti!

Myslím, že jste českou hudbu představili v dobrém světle! Jaká byla reakce a odezva publika a poroty?

Publikum se na sbor dívalo a poslouchalo s úžasem, mnoho z nich mělo zavřená víčka a meditativní výrazy… Po výkonech následoval standing ovation, včetně květin z publika – ty se objevily po posledním vystoupení na závěrečném ceremoniálu po provedení skladby slovenského mistra Eugena Suchoně Ej, dziny dziny dom.

Vypadá to, že si v Santk-Petěrburgu všimli, že se u nás v podání PSMU umí opravdu zpívat!

Ano. Když jsem dodirigoval svou kategorii, tak mi při odchodu lidé třásli rukou a gratulovali mi, jako bychom byli úplní exoti.. (smích). Přitom ruská kultura a jazyk má s námi tolik společného a příbuzného. Vypadá to, že porota i publikum také ocenili, že PSMU má ve svých řadách stále ještě několik profondo basů.

Je tohle vítězství signálem, že PSMU má našlápnuto dobýt Evropu, jako tomu bylo kdysi za časů legendárních sbormistrů Vacha a Šoupala?

Potřebujeme ještě více členů, abychom mohli „dobývat“ Evropu! (úsměv).

PSMU má ve svých řadách také skvělé sólisty. Je tak vynikající výsledek také dílem individuálních výkonů?

Určitě! Zpívali jsme dvě skladby od ruského autora Česnokova a oni byli úplně na roztrhání. Křičeli: Bravo!, když Ivan Stejskal dozpíval sólo ve skladbě Raduj sa. Dále bych rád vyzdvihnul Antonína Tomáška – letitého člena PSMU, který bravurně předvedl sólo ve skladbě Salve Regina Josefa Vejvody. Byl to také Antonín Tomášek, kdo současně připravil nový revidovaný notový materiál pro PSMU, ze kterého jsme tuto skladbu prováděli.

Vaší specialitou je zpívat ve fracích. Neodložili jste je ani v Rusku?

Ne. Zpívali jsme výhradně ve fracích, což bylo pro většinu lidí zde asi velká rarita (smích).

Byl čas nasát atmosféru Benátek Severu?

Ano, a musím říct, že Sankt-Petěrburg je skutečně obrovské a ohromující město. Sbor zde byl na projížďce městem autobusem, ale i lodí, kde zazpíval několik skladeb, včetně Věna Bedřicha Smetany. Okolní cestující a turisté byli skutečně nadšeni. Jeli jsme zde přece s tradiční českou tvorbou Smetany, Dvořáka, Janáčka a Martinů! To zde sklidilo na koncertech i mimo soutěže velký úspěch.

Co tě a PSMU čeká dále?

Chystáme velké překvapení na ostravské matiné: nové úpravy skladeb Jaroslava Ježka za doprovodu bigbandu! Dále mě čeká tvorba vánočního turné, které připravuji ve spolupráci s komorním sborem Echo z Frýdlantu nad Ostravicí. A také mne oslovili lidé z hudebního vydavatelství Českého rozhlasu ohledně vydání některých mých autorských skladeb, takže musím makat, aby byly výsledky (smích).

Tak se tuž, Jiří, ještě jednou srdečně gratuluji tobě, kolegovi Šimáčkovi i celému úžasnému sboru PSMU k excelentnímu výsledku a držím palce a těším se na další vaše aktivity!



2018

červen

PSMU na Hukvaldech

Milan Bátor - článek ze serveru Ostravan.cz

Pěvecké sdružení moravských učitelů zazpívalo na hradě Hukvaldy. Proslulý mužský sbor s více než stoletou tradici na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka vystoupil v ryze českém programu z děl Pavla Křížkovského, Antonína Dvořáka, Josefa Bohuslava Foerstera, Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka.

Stromy v hukvaldské oboře jsou prastaré a mnoho z nich je ponecháno svému osudu i po smrti. Uschlé, ale stále stojící solitéry můžete potkat cestou pěšky na hukvaldskou zříceninu. Zcela jistě pamatují, když kolem nich chodíval i Leoš Janáček, který na svůj rodný kraj nedal dopustit a až do konce života s ním udržoval čilý osobní kontakt. Hukvaldská motta přivítala v 18 hodin Pěvecké sdružení moravských učitelů. Sbor, který provází umělecká aura podobně jako v případě slavného skladatele. Je to dáno především skvělými sbormistry, kteří za nepřerušenou kontinuitu PSMU dbali na špičkovou přípravu, kvalitu nácviku i provedení a uměleckou přesvědčivost repertoáru. Po dlouholetém skvělém vedení Lubomíra Mátla PSMU převzal jeho žák Jiří Najvar, který navázal na letitou strategii.

Prvním autorem, kterého PSMU zaplněnému hledišti hukvaldské motty zazpíval, byl Pavel Křížkovský. Rodák z Holasovic u Opavy je osudově provázán s rodinou Leoše Janáčka. Právě jemu v mládí zprostředkoval Janáčkův otec Jiří místo fundatisty v Opavě, kde také později studoval. A jak známo, Křížkovský se později odvděčil, když pomohl malému Leošovi.

Sbory Rozchodná, Odpadlý od srdca a Šatečka Pavla Křížkovského zazpíval PSMU skvěle. Jiří Najvar se prezentoval jako velmi zkušený sbormistr, udával nástupy jistým, pevným a srozumitelným gestem. Intonace jednotlivých hlasových skupin byla přesvědčivá od nejnižších basů po falzetové výšky v tenorech. Co však dělá tento sbor jedinečným, je jeho unikátní, semknutý výraz. Využití hlasové barvy a způsob artikulace společně s tempovými a dynamickými změnami byly v každé skladbě adekvátní hudebnímu i slovnímu obsahu písně.

Jednotlivé zdůraznění nálad znělo přirozeně, bez afektu a mnohde také překvapilo zřetelnou hravostí, s níž byly sbory šarmantně i důmyslně zakončeny. PSMU disponuje velice širokým rejstříkem výrazových prostředků, které zřejmě nejvíc zapůsobily ve sborech Leoše Janáčka: největší dojem zanechal skvěle zazpívaný Kantor Halfar i senzitivní přídavek Láska opravdivá. Interpretace PSMU má neodolatelné kouzlo a je na hony vzdálena mechanickému reprodukování. Moravští učitelé jsou zpěváci zkušení, ví, co chtějí a ví, jak toho dosáhnout.

Protože tento sbor sleduji dlouhodobě, nemohu nevyjádřit osobní potěšení z toho, jak kompaktně na mne jejich vystoupení na Hukvaldech zapůsobilo. Současně s tím registruji, že tenory v současnosti zpívají s větším přehledem a menší afektovaností ve vysokých polohách, sbor současně stále disponuje neobyčejně lahodnými a průraznými basy. Celková vyváženost sborového čtyřhlasu je prokreslená a optimálně vyvážená, což se projevilo nejen v Janáčkovi, ale i v Dvořákově Zavedeném ovčákovi i Foersterových náročných sborech.

www.ostravan.cz/48909/patecni-vecer-ve-viru-hudby-na-hukvaldech-janacek-a-martinu-v-ostrave-divoka-jazzova-jizda/




2017

listopad

Premiéra skladby Genus I (Jiří Třanovský)
Třanovice, CZ



2017

září

Rozhlasová nahrávka Sbory s texty Petra Bezruče ()




2017

červenec

Premiéra skladby V tom zeleném boří (Bohuslav Martinů)
Luhačovice, CZ



2017

květen

Natáčení k filmu o Jiřím Brdečkovi
Natáčení k filmu o Jiřím Brdečkovi - Evolutionfilms, CZ



2016

říjen

Praga cantat
Praha, CZ

zlaté pásmo - mužské sbory, stříbrné pásmo - duchovní hudba v kategorii mužské sbory, zúčastněné sbory



2016

září

Premiéra skladby Beati mortui, Miserere, Bohumínské meandry, Sovět prevěčnyj (F.Mendelssohn-Bartholdy, P. Jańczak,P. Rusek, P. Česnekov)
Český Těšin



2015

říjen

Premiéra skladby Tretia kniha žalmov (Ľuboš Bernáth)
Žilina spolu s SZSU za doprovodu Komorního orchestru Žilina



2015

říjen

Premiéra skladby Franz Biebl (Ave Maria)
Žilina



2015

říjen

Voce magna - 6. ročník - 9. - 11. 10. 2015
Žilina, SK



2015

září

Mgr. Jiří Šimáček zahájil činnost jako sbormistr



2015

duben

Premiéra skladby Za trochu lásky (Leon Juřica)
Petřvald u Karviné



2015

leden

Premiéra skladby Divím se milému, Vínek Stonulý (Leoš Janáček)
Ostrava



2015

leden

Premiéra skladby Jaroslav Kvapil (Kopretiny)
Ostrava



2015

leden

prof. Lubomír Mátl ukončil činnost jako umělecký vedoucí



2015

leden

Bc. Jiří Najvar zahájil činnost jako umělecký vedoucí



2014

prosinec

Bc. Jiří Najvar ukončil činnost jako sbormistr



2014

červenec

Festival Janáčkovy Hukvaldy
Hukvaldy - hrad, CZ



2014

duben

Bc. Jiří Najvar zahájil činnost jako sbormistr



2014

prof. Lumír Pivovarský ukončil činnost jako sbormistr






2010

koncert
Waldsassen, DE



2010

koncert v Eglise des Carmes
Brusel, BE



2010

-koncert v Eglise Saint Pierre le Vieux
Strassbourg, FR




2007


Kodaň, DK



2007


Växjö, SE



2007


Stockholm, SE



2007


Uppsalab, SE








2005

Festival duchovní hudby
Předklášteří, CZ



2005

Festival sborového umění
Jihlava, CZ





2004

červenec



2003

Premiéra skladby Izaiášovo proroctví (Bohuslav Martinů)
Kroměříž



2002

CD Foerster, Martinů (Styltón)



1998

CD Dvořák, Janáček, Martinů (Styltón)



1975

leden

prof. Lubomír Mátl zahájil činnost jako umělecký vedoucí



1975

Oldřich Halma ukončil činnost jako umělecký vedoucí



1973

prof. PhDr. Antonín Tučapský, Dr. h. c. ukončil činnost jako umělecký vedoucí



1972

Oldřich Halma zahájil činnost jako umělecký vedoucí



1967

prof. Lumír Pivovarský zahájil činnost jako sbormistr



1964

prof. PhDr. Antonín Tučapský, Dr. h. c. zahájil činnost jako umělecký vedoucí



1964

prof. PhDr. Antonín Tučapský, Dr. h. c. ukončil činnost jako asistent sbormistra



1962

prof. PhDr. Antonín Tučapský, Dr. h. c. zahájil činnost jako asistent sbormistra



1903

Sbor byl založen roku 1903.


Hledáme nové hlasy!

koho hledáme?

Tenory, basy

co požadujeme?

Předpokládáme znalost not, základní pěveckou průpravu, pěvecká (sborová) praxe je vítána

co nabízíme?

Aktivní zapojení do práce v Pěveckém sdružení moravských učitelů /zkoušky, koncerty/cca 1x-2x měsíčně o víkendech na různých místech, kde je organizován koncert, dobrý kolektiv, nevšední zážitky.

jak se stát členem?

Konkurz v místě dle dohody. Přihlášení na adresách ekl@seznam.cz, tom.navratil@post.cz. Orientační intonace, přednes lidové písně. Výsledek bude oznámen ihned. Uchazečům bude uhrazeno jízdné.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)