Tak nějak jsem si představoval, že bude probíhat výstava v prostorách Českého muzea hudby, která byla instalována v červnu a byla přístupna až do konce listopadu. Bezprostřední blízkost výstavních prostor a koncertního sálu k tomu přímo vybízela. Krásná kolekce obrazů nazvaná velmi trefně Paleta srdce mohla být inspirací pro zpěváky, klavíristy, houslisty, komorní ansámbly, operní zpěváky, sbory všech kategorií k rozmanitým koncertům, jež mohly probíhat souběžně s výstavou. Marně jsem v katalogu výstavy nebo v Pražském kulturním přehledu hledal koncertní kalendář podobných akcí. Patrně se nekonaly. Proč? Což není zájem o dílo tohoto skladatele? Nebo nejsou peníze na podobné projekty? Spíše nejsou instituce, které by takové projekty zorganizovaly.
František Zumr, středa 25. ledna 2006
Magazín > Sborový život
Josef Bohuslav Foerster
Langhans / Langhans
Byl jsem proto přímo nadšený myšlenkou a návrhem autorky výstavy dr. J. Fojtíkové na uspořádání koncertu PMS v těchto prostorách, žel jen jedním provedením bez repriz. Koncert se konal v pondělí 21. 11. a byl zařazen do celopražského festivalu sborového umění Musica coniuncta Pragensis 2005 a finančně podpořen Unií českých pěveckých sborů. Dramaturgii koncertu, sestavením programu a průvodním slovem pověřil umělecký vedoucí St. Pešička kolegu A. Džbánka, nácvikem a řízením koncertu sbormistr S. Kladas. Záměrně byla ke spolupráci přizvána též sopranistka Jana Heryánová Ryklová a za původně na pozvánkách uváděného Josefa Kšicu, který byl vázán jinými povinnostmi, klavírní doprovod v sólových skladbách obstaral Jan Marcol. Vlastní provedení v ČMH odhalilo, že v tomto novém koncertním sále neexistuje ani stupeň pro dirigenta, ani nezbytné stupně pro sbor a ani nezbytné ozvučení sálu pro reprodukci mluveného slova. Proto muselo být úvodní slovo ke koncertu odvoláno a průvodní slovo přednášel A. Džbánek se stolku, na který vystupoval po přistavené židli.
Tyto uváděné nedostatky však nikterak nesnížily výkon interpretů a provedení Foerstrových mužských sborů proběhlo za plného nasazení a pozornosti PMS. Po provedení na žižkovské radnici a ve Vlachově Březí ukázal tento trojjediný sbor, že má ještě dostatek zpěváků, i když vysokého věku, kteří svým výkonem jsou schopni zastupovat dříve jedinečné sbory PSPU, PPSS a PST. Provedení nechyběla přesnost intonační, výrazová a dynamická plastičnost daná gestem sbormistra, který, ač je jiné národnosti, dokázal nastudovat české sbory česky, ne tak jak mnohdy od zahraničních sborů slýcháme. Akustika sálu byla příznivá i k sólovému vystoupení sopranistky při interpretaci třech Ave Maria. Její krásný hlas za citlivého doprovodu klavíru Jana Marcola zněl v těchto prostorách překrásně. To ocenilo publikum, které na koncert přišlo nejen z Prahy a blízkého okolí, ale přijelo i ze vzdálených míst Děčína, Ústí n. L., Osenic, Dětenic a dalších. Nebyli jistě zklamáni.
Pěvecké sdružení pražských učitelů
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1908
mužský sbor
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1862
mužský sbor
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1909
mužský sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.