Pražský ansámbl Piccolo coro & Piccola orchestra, komorní smíšený sbor a komorní smyčcový orchestr, se koncem srpna letošního roku stal historicky prvním českým souborem, který účinkoval na mezinárodním sborovém festivalu v čínském Jinanu.
Jana Francová, středa 11. října 2017
Magazín > Sborový život
Piccolo coro & Piccola orchestra v Číně
archiv sboru / Piccolo coro & Piccola orchestra
Organizátoři tohoto nesoutěžního festivalu, jenž se koná v hlavním městě druhé nejlidnatější čínské provincie Shandong, pozvali pražský soubor na čtvrtý ročník přehlídky s žádostí o představení české hudby v průřezu hudebními epochami.
České baroko tak na slavnostním koncertě 26. srpna v sále Velkého divadla zastoupil Jan Dismas Zelenka a část jeho Magnificat in D, romantické období reprezentoval sbor Proč bychom se netěšili ze Smetanovy Prodané nevěsty a poetické dílko <#i#>Napadly písně Antonína Dvořáka. S ohledem na své dominantnímu zaměření na hudbu 20. a 21. století věnovaly Piccolo coro & Piccola orchestra největší část koncertu soudobé klasické hudbě – početné publikum si vyslechlo Snídaní Panny Marie, třetí část z cyklu Čtyři písně o Marii, od Bohuslava Martinů, tři části z cyklu Exercitia mythologica skladatele Jana Nováka, v Čechách s oblibou prováděné Pater noster Zdeňka Lukáše či Ne forte credas z cyklu <#i#>In honorem vitae Antonína Tučapského. Z díla Petra Ebena představili Češi Číňanům působivé Cantico delle creature a tři části z cyklu Láska a smrt; nejmladším uvedeným skladatelem byl pak Jan Bernátek a jeho zhudebnění žalmu 117 Laudate Dominum.
Spontánní pozitivní reakci čínských posluchačů zaslouženě vyvolaly sborové úpravy českých, moravských a slovenských lidových písní: zazněla zde Mikulecká dědina (upr. Oldřich Halma), Už je slunko (Arnošt Košťál), Okolo Hradišča (Petr Řezníček), Išeu Macek a Keď já pojďem (obojí upr. Ivan Hrušovský).
V rámci festivalu také proběhla česko-čínská diskuse o českém hudebním školství, činnosti pěveckých sborů a o organizačně-ekonomických aspektech sborových festivalů v České republice. Ze strany čínského publika se české hudbě dostalo vřelého přijetí a také pořadatelský výbor vyjádřil přání zařadit Českou republiku na seznam pravidelných hostů festivalu.
Ještě před zahájením festivalu v Jinanu Piccolo coro & Piccola orchestra vystoupily v Pekingu na českém velvyslanectví u příležitosti české účasti na Pekingském mezinárodním knižním veletrhu. První koncertní zájezd do Asie se tak souboru vydařil hned na dvou kulturních frontách: Na shledanou, Číno!
Piccolo coro & Piccola orchestra
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1996
smíšený sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.