Prolog festivalu Foerstrovy Osenice

V pátek 31.května 2013 se konal v Aule Vysoké školy ekonomické v Praze koncert pěveckých sborů, který byl oficiální součástí 13. festivalu sborové tvorby „Foersterovy Osenice 2013“. Tento festival, jehož zakladatelem je dlouholetý předseda Pěveckého sdružení pražských učitelů František Zumr, si klade za cíl podporu uvádění děl J. B. Foerstera a členů jeho muzikantského rodu, který sídlil v Osenicích.



Jan Matys, pondělí 7. října 2013
Magazín > Sborový život

Jan Kasal. Foerstrovy Osenice

Foerstrovy Osenice

Zdá se však, že z pražských „Prologů“ se postupně stala nezávislá přehlídka sborového umění, která tak vytvořila novou tradici. Letošního koncertu se zúčastnily 4 kompletní pěvecké sbory: Besharmonie (Libor Sládek), Pueri Gaudentes (Libor Sládek), MUSICA OECONOMICA PRAGENSIS VŠE (Kryštof Spirit), IUVENTUS PAEDAGOGICA (Kamila Tůmová) a jedno instrumentální duo (KLIMA DUET).

Koncert byl věnován dvěma událostem: ukončení činnosti Pěveckého sdružení pražských učitelů (PSPU) a životnímu jubileu dlouholetého dirigenta sboru prof. Jana Kasala. PSPU vzniklo před 105 lety a po dobu své dlouholeté činnosti sklízelo vavříny doma i v cizině. Dnešní doba, charakterizovaná feminizací školství a přetěžováním učitelů, podobné činnosti nepřeje. Koncertu se zúčastnila také řada výrazných osobností v oblasti sborového zpěvu a také prorektor školy doc. Ing. Jakuba Fišera. Širší veřejnost byla zastoupena sporadicky.

Dílo J. B. Foerstera bylo představeno pouze jedinou skladbou - sborem Velké, širé, rodné lány - kterou zazpívalo 10 členů Pěveckého sdružení pražských učitelů, kteří byli doplněni muži z ostatních účinkujících sborů. Byla to jakási „labutí píseň“ kdysi slavného pěveckého sboru. Ve stejné sestavě zazněla také Marziho píseň Signore delle cime a Lukášovo pásmo Jaro se otvírá pro mužský sbor za citlivého doprovodu houslí Gabriely Kubátové.

Ženský sbor IUVENTUS PAEDAGOGICA řízený Kamilou Tůmovou zazpíval 4 dueta Antonína Dvořáka a podílel se (spolu s dívčí částí Besharmonie a instrumentální skupinou) na provedení díla Otvírání studánek Bohuslava Martinů, které bylo patrně vrcholem programu; závěr díla je doplněn basovým sólem a průvodním slovem recitátora.

Smíšený sbor zdejší školy MUSICA AECONOMICA PRAGENSIS se pod energickým vedením K. Spirita věnoval hlavně hudbě XX. století (Zdeněk Lukáš, Jan Novák, Todor Skalovski aj.).

Sbory Besharmonie a Pueri Gaudentes pod vedením Libora Sládka provedly svůj osvědčený repertoár; „třešničkou na dortu“ byla píseň Horo, horo, vysoká jsi v sólové úpravě Zdeňka Lukáše.

Otec a syn Klímovi se letos vydali nestandardní cestou - pozvali si elektronického bubeníka resp. playback (nahrávku orchestrálního doprovodu). Na programu byly dvě věty koncertu J. Bacha a skladba soudobého skladatele Chick Corea. Takovýto „fixní doprovod“ se hodí spíše pro moderní skladby, které s takovýmto provedením mohou počítat.

Mám pocit, že sborové skladby J. B. Foerstra, které vycházejí z tradičního venkovského života, již mladou generaci příliš neoslovují. Kdo z mladých lidí rozumí slovu „suvrať“, kdo slyšel zpívat cvrčka v zlátnoucím obilí či viděl stádo krav, pasoucích se na úhoru? V dnešních domech si už nestaví hnízda vlašťovky; mladí už nevidí vysekané meze, které svádějí k poležení, nebo rozkvetlé louky plné motýlů…

Nedá se nic dělat - svět je dnes již jiný. Ale krása ukrytá v hudbě a textu písně zůstává.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)