V úterý 29. 4. 2025 se od 16 do 18 hodin na Malostranském náměstí v Praze se uskuteční happening na podporu hudební a výtvarné výchovy.
Odchod
pixabay / https://pixabay.com/
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národní pedagogický institut (NPI) představily revizi Rámcového vzdělávacího programů (RVP) pro základní vzdělávání a modelové školní vzdělávací programy (mŠVP). Jejich zveřejnění vyvolává značné obavy odborné i laické veřejnosti. Alarmující jsou změny ve vzdělávací oblasti Umění a kultura, které povedou k omezení výuky hudební (HV) a výtvarné výchovy (VV) na základních školách a narušení integrity oborů, které tvoří nedílnou součást základního vzdělávání. Jedním z původních záměrů revize bylo zeštíhlení učiva a zatraktivnění vzdělávání tak, aby se české děti přestaly biflovat a chodily do školy rády. Byl zdůrazňován wellbeing a slibována podpora umění ve školách. Výsledkem vleklého a netransparentního revizního procesu je však těžší matematika, náročnější angličtina, více informatiky, povinný druhý cizí jazyk... a 5 uměleckých oborů na ploše dvou hodin týdně, což na 2. stupni ZŠ představuje 18 minut pro každý z nich. Je tento krok opravdu adekvátní reakcí na prokázaný nárůst psychických problémů dětí a mládeže? Namísto osvědčených způsobů výchovy a vzdělávání dětí, včetně jejich podpory, je tu destrukce toho, co fungovalo.
Obavy a kritika zaznívají z mnoha stran. Hlas hudebníků a výtvarníků je momentálně nejsilnější. Oborové asociace hudební a výtvarné výchovy se do procesu revize aktivně zapojily velmi záhy. Jejich zástupci se stali součástí pracovní skupiny NPI, snažili se přispět ke kvalitním a smysluplným změnám v oblasti Umění a kultura. V důsledku dlouhotrvajících sporů a nátlaku, který NPI vyvíjel na členy pracovní skupiny, ukončilo spolupráci 14 odborníků.
Tvorba RVP pro tuto vzdělávací oblast se pozastavila a do pracovních skupin za hudební a výtvarnou výchovu byli přizváni noví členové bez dostatečné odborné i pedagogické způsobilosti. Výsledkem je text RVP, který postrádá terminologickou přesnost, konkrétnost, nevystihuje specifika hudebně výchovného procesu, nezohledňuje vývoj oboru výtvarná výchova, např. zcela ignoruje potřebu vizuální gramotnosti.
Návrh RVP byl následně konzultován s veřejností, nicméně připomínky nebyly vypořádány ani dostatečně, ani transparentně. Navzdory řadě jednání, stanovisek akademické i pedagogické veřejnosti a výzev – včetně petice (4540 podpisů) – došlo k zásadním změnám ve struktuře a obsahu vzdělávací oblasti Umění a kultura.
Dokument NPI Klíčové změny a inovace RVP ZV uvádí: „Vyčlenili jsme obor Hudební, taneční a dramatická výchova jako samostatný vzdělávací obor, který rozvíjí hudební, pohybové a dramatické dovednosti žáků.” Toto bezprecedentní pojetí výchov je v rozporu se Strategií 2030+, která doporučovala tvůrcům kurikula redukci učiva, nikoliv jeho
rozšíření. V dotazníkovém šetření NPI podpořilo tuto variantu pouhých 7 respondentů ze 184. Z důvodu rozšíření oboru Výtvarná výchova o filmovou a oboru Hudební výchova o taneční a dramatickou výchovu byly očekávané výsledky učení HV a VV redukovány, u hudební výchovy enormním způsobem. Na 2. stupni ZŠ jsou jí věnovány pouze dva očekávané
výsledky učení, ostatních 7 je vždy rovnoměrně rozloženo mezi hudbu, tanec a drama. Paradoxně však mŠVP doporučuje poměr vyučovacích hodin např. 7:2:1, což v rámci školního roku znamená přibližně 6 vyučovacích hodin pro taneční a pouhé 3 pro dramatickou výchovu.
NPI vyhověl lobby zástupců filmové a audiovizuální, taneční a dramatické výchovy, aby se jejich obory staly součástí povinného vzdělávání. Zároveň však navrhuje školám, aby těmto výchovám věnovaly velmi malý prostor, na který se nevyplatí zaměstnat učitele těchto oborů. Nový RVP tak poškozuje výtvarnou a ničí hudební výchovu, ale není prospěšný ani pro film, tanec a drama. Směřuje k postupné likvidaci oboru hudební výchova a následně též kateder hudební výchovy.
Modelové ŠVP nepřinášejí pedagogům ani žákům nové přístupy. V hudební výchově se bohužel odklánějí od didakticky propracovaného modelu, který je založen na činnostním principu a realizován prostřednictvím komplexu pěveckých, instrumentálních, poslechových a hudebně pohybových činností.
Ani výtvarná výchova se nedočkala progresivních inovací, důležitá oblast pěstování smyslové citlivosti žáků vymizela, místo ní jsou vloženy obsahy filmové výchovy, jež v kontextu ohlašované redukce učiva chápeme jako nadbytečné. Silově prosazené změny oba obory spíše destruují. Bizarní příklady zveřejněné metodické podpory pro nový obor Hudební, dramatická a taneční výchova tragický obrázek budoucnosti hudební výchovy dokonávají.
Ani po pilotáži mŠVP neočekáváme, že budou jasné odpovědi na otázky, zda bude pro školy reálné splnit očekávané výsledky učení nových oborů bez dostatečné a smysluplné metodické podpory, bez finančních prostředků na zapojení umělců do výuky (ŠVP navrhuje: workshopy s pozvanými lektory, dílny pořádané lektorským oddělením divadla, dramacentry, profesionálními umělci) či bez nedostatečného prostoru pro realizaci taneční výchovy. I když školy deklarují nespokojenost, a tím pádem i nechuť se do pokusného ověřování zapojit, NPI jistě najde způsob, jak schválený paskvil znovu obhájit.
Vzhledem k tomu, že jsme vyčerpali všechny možnosti vyjádření obav a nespokojenosti, rozhodli jsme se přikročit k veřejné protestní akci, která se uskuteční formou happeningu na podporu hudební a výtvarné výchovy v úterý 29. 4. 2025 od 16.00 do 18.00 hod. na Malostranském náměstí v Praze. Protestu s názvem 18 minut nestačí se zúčastní učitelé, žáci, studenti a všichni, kterým není osud HV a VV lhostejný. Během akce budou účinkovat hudební soubory žáků ZŠ, SŠ a studentů VOŠ a VŠ (pěvecké sbory, instrumentální uskupení, kapely), zazní společný zpěv účastníků happeningu, prezentovány budou ukázky dobré pedagogické praxe, promluví osobnosti české kultury.
Cílem happeningu je podpořit význam hudby a výtvarného umění pro děti, sdílet názory a zkušenosti týkající se reformy RVP ZV v oblasti Umění a kultura a zejména upozornit na její negativní dopady.
Za organizátory:
PhDr. Milan Motl, Ph.D. - Asociace učitelů hudební výchovy, předseda
doc. Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D. - Katedra výtvarné výchovy PdF UP Mgr. Roman Michálek, Ph.D. - Česká hudební rada, místopředseda
Mgr. Filip T. Krejčí, Ph.D.- Katedra hudební výchovy PdF UP, vedoucí
Mgr. et Ing. Libor Sládek - Sbor Besharmonie, sbormistr
Mgr. Martin Mužík - 2. ZŠ Bezručova Říčany, učitel HV
Akce se koná za podpory Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství.
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 2000
gymnaziální smíšený sbor
Smíšený pěvecký sbor KOS Pedagogické školy Litomyšl
Pardubický kraj – zal. 1950
středoškolský smíšený sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2025
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.