Vážený pane profesore, protože jsme neměli příležitost při zpáteční cestě z Vlachova Březí ve Vaší přítomnosti zhodnotit letošní účast Pražských mužských sborů na tomto festivalu, činíme tak tímto otevřeným dopisem.
Pražské mužské sbory na dřívějším ročníku Mezinárodního sborového festivalu hudebního romantismu.
Ač jsme se již od dubna, kdy jsme byli pozváni ředitelkou festivalu k účasti na letošním setkání pěveckých sborů, připravovali, teprve měsíc září nám odhalil, že někteří naší členové teprve čerpají dovolenou, jiní že v době festivalu mají jiné své aktivity. Rovněž mezi našimi stávajícími sbormistry nedošlo k dohodě, kdo bude kterou skladbu na festivalu dirigovat. Tento stav příprav se nám vymstil v posledních dnech před odjezdem, kdy už nebyla možnost velkého manévrování a naše účast visela doslova na vlásku. Soustředění příprav v rukou sbormistra Pešičky bylo onou pověstnou Achillovou patou našeho zájezdu. Pak už stačilo zasáhnout vážné onemocnění paní Pešičkové a dokonce dva sbory (též Pěvecký sbor Slavík Pacov) se den před odjezdem na festival octly na holičkách – bez dirigenta.
Váš souhlas s převzetím role sbormistra na Mezinárodním sborovém festivalu hudebního romantismu, znamenal pro nás, pane profesore, nejprve zelenou k účasti sboru a naději, že prožijeme festival bez stresů, pocit bezpečí pro celé naše společenství. Vás jsme však přivedli do nezáviděníhodné situace, kdy jste fungoval nejen jako porotce soutěže, sbormistr v ateliéru, v němž jste připravoval Českou píseň, ale i jako náš dirigent.
Jsme si totiž vědomi Vašich sympatií k nám. Vyjádřil jste je při mnoha příležitostech, v neposlední řadě na našem posledním jubilejním koncertě (již k 95. výročí). Přirozeně jsme s velkým napětím očekávali okamžik, kdy si před nás stoupnete ke zkoušce první skladby. Pro členy Pěveckého sdružení pražských učitelů to bylo po 29 letech, nepočítáme-li Vaše hostování na našem jubilejním koncertu k 90. v Palestrinově skladbě Hodie Kristus, pro některé „mladé“ naše členy nebo členy Pražského pěveckého sboru Smetana a Pěveckého sboru Typografia to bylo vůbec poprvé.
Už po této první skladbě a ve všech dalších jsme obdivovali Vaše typické gesto, které vyžadovalo rytmickou přesnost bez větších rozmachů a dalo bezpečný pokyn k nástupu kteréhokoliv hlasu či sólistky. Obdivovali jsme úspornost a intenzitu Vaší práce na zkouškách a nenásilné vymáhání intonační přesnosti bez neustálé kontroly klavírem.
Byli jsme Vámi, pane profesore, inspirováni k výkonu, který obdivovali zvláště ti posluchači, kteří nás znají z dřívějších let a patří do ranku sbormistrů a sborových zpěváků, v jistém smyslu našich konkurentů. Je patrné, že pěvecké sborové umění ještě v našich tělesech dřímá a vy jste je dokázal během celého festivalu opět vybudit.
Děkujeme Vám, že jste dokázal proměnit festivalové dny ve Vlachově Březí ve dny prozářené nejen sluncem, ale i radostí z našeho vlastního úspěchu. Přejeme Vám, abyste vykonal ještě hodně takových zázraků.
Pěvecké sdružení pražských učitelů
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1908
mužský sbor
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1862
mužský sbor
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1909
mužský sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.