O alikvotním zpívání

S každým tónem, který slyšíme, zní i jeho alikvotní tóny. Tyto vyšší tóny zní obvykle slabě, takže je většinou jako samostatné tóny ani neslyšíme. Jsme zvyklí je vnímat a interpretovat jako barvu základního tónu. Podle charakteristického „namíchání“ jednotlivých alikvotních tónů pak poznáme, zda je tón zpíván ženou či mužem nebo hrán na nějaký hudební nástroj.



Jan Staněk, čtvrtek 5. května 2005
Magazín > Studie a recenze

Ilustrační obrázek.

Na hudebních nástrojích je často možné alikvotní tóny zdůraznit tak, že jsou slyšitelné i jako tóny samostatné. Podobně i při zpěvu lze nastavením úst vytvořit rezonanční prostor, aby některý z alikvotních tónů zcela zřetelně vynikl. Potom zpívá zpěvák dva různé tóny současně. Kromě obvyklého tónu vytvořeného hlasivkami zní i alikvotní vysoký tón podobný tónu flétny. Je to velmi krásné. Vysoký alikvotní tón zní totiž (ve vztahu k základnímu) dokonale intonačně čistě. Falešně jej zazpívat ani nelze. Fyzika to nedovoluje.

Při troše tréninku se může naučit zpívat dvouhlasně každý. I nejjednodušší alikvotní zpívání je fyzicky velmi příjemné, rezonance vysokých tónů prostupují celé tělo a vyvolávají zvláštní a s něčím jiným těžko srovnatelné pocity. Relaxace, meditační vnoření se. Mluví se dokonce o léčebných účincích.

Historickou kolébkou tohoto způsobu zpěvu je východní Asie. V oblastech Mongolska, Tuvy a Tibetu je alikvotní zpěv již po staletí součástí lidové kultury a i meditačních náboženských obřadů. Během posledních třiceti let se někteří Evropané pokoušeli tomuto způsobu zpěvu naučit a přenést jej v nějaké formě do naší kultury. Zejména David Hykes, Michael Vetter položili základy novému - evropskému – způsobu alikvotního zpívání (ng- technika, bird-technika, gong-technika).

David Hykes (později následovaný Christianem Bollmanem, Wolfgangem Sausem, Chrisem Amrheinem a dalšími) začal kolem roku 1970 experimentovat i se zvukem alikvotního zpěvu ve sboru. A právě zde se ukázal alikvotní zpěv ve své plné nádheře. Výrazněji znějící alikvotní tóny vedou zpěváky k nebývalé intonační čistotě a malé intervaly mezi vysokými alikvoty vytvářejí krásné vysoko znějící disonance. Vznikají okouzlující zvukové obrazy. Již jen zvuk alikvotního sboru není s ničím dosavadním neporovnatelný a je fascinující.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)