9. Sborové slavnosti Hradec Králové

Mezi významné mezinárodní sborové festivaly, které se konají v České republice, se v několika posledních letech zařadily i Sborové slavnosti Czech Choir Festival Hradec Králové. Při srovnání s těmi „zavedenými“ velkými domácími festivaly, kam řadíme např. Pražské sborové dny, Festival vánoční a adventní hudby nebo Svátky písní Olomouc, účastníky mile překvapila řada specifik hradeckého festivalu. Ve dnech 7. - 10. června 2012 se konal již jeho 9. ročník, který byl letos zaměřen na vokální soubory a komorní sbory.



Pavel Režný, čtvrtek 28. června 2012
Magazín > Sborový život

Závěrečný galakoncert Sborových slavností 2012

SBOROVÉ SLAVNOSTI 2012, CZECH CHOIR FESTIVAL HRADEC KRÁLOVÉ:Anima Solla (Lotyšsko), Chór Kameralny Dysonans (Polsko), Czech Ensemble Baroque Quintet, Ženský pěvecký sbor Duha (Ostrava), KVINTUS (Liberec), Ensemble Hilaris (Praha), Czech Soloist Consort, Vokální soubor Gentlemen Singers (Hradec Králové)

Den první

Zahájení Sborových slavností proběhlo v rámci abonentního cyklu „Komorní večery s Gentlemen Singers“ úvodním koncertem, kterému dominovali dva hlavní protagonisté, kteří dostali po zásluze i nejvíce programového prostoru – domácí královéhradecký Vokální soubor Gentlemen Singers (R. Uhlíř) a jejich host, Vokální soubor Anima Solla z Rigy (Lotyšsko). Kultivované hlasy, detailně propracovaná dynamika, stylová autenticita, křišťálově čistá intonace nebo propracovaná choreografie – tyto přívlastky zdobily společně oba soubory. Pomyslnou „třešničkou na dortu“ pak byly společně provedené skladby (Biebl, Dvořák). Publiku v částečně zaplněném sále Filharmonie Hradec Králové se vždy jednou skladbou představili i další vybraní účastníci; Ženský pěvecký sbor Duha (Ostrava), Czech Ensemble Baroque Quintet (jako trio) a polský Chór Kameralny Dysonans (Poznaň). Na plakátech prezentované Vokální variace, tak zněl podtitul koncertu, zcela jistě naplnily očekávání všech sborových příznivců, kteří si toto skvělé vystoupení nenechali ujít.

Den druhý

Na následující dny se festival přesunul do Městské hudební síně v Hradci Králové. Celé dopoledne bylo věnováno další zkoušce na Missu Brevis. Odpolední program tvořily plánované workshopy, z nichž se nakonec ze čtyř původně navrhovaných uskutečnily dva. Workshop se zaměřením na interpretaci barokní hudby (Czech Ensemble Baroque Vocal Quintet) a sborová dílna lotyšského vokálního souboru Anima Solla, která zájemcům přinesla za pomoci multimediální techniky vtipnou formou krátkou historii země a přehled aktuálního sborového dění v této pobaltské republice.

Večerní I. festivalový koncert zahájilo precizně pěvecky i choreograficky připravené vystoupení vokálního souboru Anima Solla (Marite Purina). Hlasová vyrovnanost, barevná vyváženost, profesionální pěvecká technika, choreografie a stylové provedení lotyšských lidových písní v aranžmá současných lotyšských skladatelů – to jsou atributy, které proslavily tento soubor všude, kde vystupoval. Stejně přesvědčivě zapůsobilo sexteto i v Hradci Králové a po zásluze sklidilo dlouhotrvající potlesk. Další vystupující sbor Kvintus z Liberce (Kočovná Vášnivě Intonující Nekonvenční Temperamentní Univerzální Společnost) vedený J. Doubkem sleduje poněkud jiné cíle než předchozí soubor. Zpestřil koncert zejména zapojením instrumentální skupiny v rámci směsi romských písní. Czech Ensemble Baroque Quintet (T. Válková) představil skladby z období renesance a baroka v autentické interpretaci pěti hlasových profesionálů. Závěr patřil druhému zahraničnímu účastníku festivalu polskému komornímu sboru Dysonans (M. Wdowicka-Mackiewicz). Tento dvacetičlenný smíšený sbor disponuje velmi pěknou barvou a vyváženými hlasy ve všech hlasových skupinách. V průřezovém programu dokázal stylově přednést jak klasické skladby (Marenzio, Debussy), tak i moderní autory (Hahn, Raczyński, Mäntyjärvi).

Galakoncert se konal v krásných prostorách kostela Nanebevzetí Panny Marie

Den třetí

Celý dopolední program tvořila vrcholící příprava na premiérové provedení Missy Brevis, které se zúčastnilo 7 participujících sborů. Dolaďovaly se poslední detaily. Odpoledne se konal II. festivalový koncert, na němž se představily české soubory a sbory. Loni vzniklý soubor Ensemble Hilaris z Prahy (K. Spirit) je složen z pěvců s bohatými sborovými zkušenostmi, takže program tvořený skladbami renesančních a barokních autorů „zarámovaný“ duchovními kompozicemi současného estonského autora Urmase Sisaska zaslouží ocenění za své provedení. Ženský pěvecký sbor Duha (P. Režný) dramaturgicky osvěžil odpolední koncert a potvrdil svou vysokou úroveň v pestrém programu složeném z klasických skladeb (Schubert, Čajkovskij, Ravanello) i populární hudby (Donaldson, Milton, Herry). Finále pak obstaral Czech Soloist Consort (J. Míšek). Profesionální hudebníci, kteří s velkou jistotou a adekvátním hudebním výrazem přednesli interpretačně velmi náročné kompozice (Rachmaninov, Eben, Jirásek), představují hudební uskupení, jež snese ta nejpřísnější měřítka.

Jednotlivé sbory byly pořadateli pečlivě vybírány na základě zaslaných zvukových nahrávek a tato selekce přinesla své plody v podobě pestré nabídky kvalitních pěveckých sborů a souborů. Všechna zúčastněná tělesa (s výjimkou souboru Anima Solla, který už se závěrečného dne neúčastnil – měl koncert na Levém Hradci) se pak sešla v sobotu 9. 7. 2012 na večerním finálovém galakoncertu, jenž gradoval světovou premiérou vokální mše Stephena Hatfielda Missa Brevis: Our Lady of the Spring zkomponované pro letošní ročník festivalu za řízení samotného autora. Tento kanadský skladatel, sbormistr a showman vedl všechny zkoušky svého díla během festivalu. S vědomím, že má k dispozici vynikající interprety, jako např. sopranistku Kamilu Zbořilovou, Gentlemen Singers a další vynikající zpěváky, mohl psát zcela uvolněně „přímo na tělo“. Při nácviku používal pro co nejpřesnější výraz a motivaci s překvapivým efektem i řadu předmětů (dětských hraček), které vytahoval podle potřeby jako kouzelník ze svého magického kufru. Vlastní harmonická a rytmicko-melodická struktura jednotlivých částí jeho mše je inspirována prvky, které jsou charakteristické pro různé hudební oblasti z celého světa. Autor si vybral čtyři části latinského mešního ordinaria: Kyrie (ovlivněné bulharským rytmem a melodickou konturou s nepravidelným střídáním 2/4 a 3/8 taktu), Sanctus (charakterizované arabskou melodikou imitující turecký prstový cimbál), Gloria (inspirované mandolínovou figurou ze severoamerického bluegrassového waltzu) a Agnus Dei (tradičně nejvíce introspektivní pracující s prvky Pekingské opery, liturgického zpěvu a blues). Skladba je zkomponována pro sólový soprán, mužský (TTBB) a smíšený sbor (SATB) a capella. Výsledkem je originální nádherná hudba, využívající široké barevně zvukové spektrum, jež hluboce pozitivně zapůsobila na všechny přítomné, zpěváky i posluchače, kterých bohužel mnoho na závěrečný galakoncert nepřišlo. Jedno z hlavních sborových center v ČR zůstalo v tomto směru hodně dlužno své pověsti. Krásné počasí provázející celý festival si zřejmě vybralo svou daň…

O všechny zúčastněné bylo po celou dobu festivalu výborně postaráno. Gentlemen Singers v čele s ředitelem festivalu Richardem Uhlířem jako organizátoři dokázali s úsměvem a v pohodové tvůrčí atmosféře zvládnout hned několik věcí současně. Kromě propracované organizace (systém zkoušek, ubytování, stravování i pitný režim) zvládli také aktivní účast na nácviku mše, tlumočili, provázeli jednotlivé sbory a úspěšně operativně řešili všechny vzniklé situace. Závěrečné neformální společné setkání všech aktérů při večeři na Šrámkově statku v Pileticích jen podtrhlo bohaté zážitky z festivalu, které si jeho účastníci pak odváželi na nedělní cestě domů. Můžeme se tak s velkým očekáváním těšit na jubilejní 10. ročník Sborových slavností Hradec Králové 2013.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)