Ve sborovém světě renomovaný a oblíbený Mezinárodní festival akademických sborů IFAS, jehož 20. ročník se konal ve dnech 2.– 7. července 2008 především v Pardubicích, ale i některých dalších městech východočeského regionu (Heřmanově Městci, Sezemicích, Lázních Bohdaneč a České Skalici) vznikl již v roce 1968 a je patrně nejstarším mezinárodním sborovým setkáním u nás.
Jiří Kolář, sobota 19. července 2008
Magazín > Sborový život
Držitelka Zvláštní ceny za dirigentský výkon - Tatiana Kanišáková.
U jeho kolébky stál v tehdejších rozbouřených politických vodách naší země doc. Ing. Vlastislav Novák a jeho VUS Pardubice. V průběhu 40 let své existence (festival se koná jako bienále) představil milovníkům sborového umění již 264 špičkových akademických sborů z 26 zemí světa. I jeho jubilejní 20. ročník se setkal s velkým zájmem a přivedl do Pardubic celkem 17 pěveckých sborů z osmi zemí čtyř kontinentů.
Hlavní součástí organizačně dokonale připraveného a jako vždy bohatého a pestrého festivalového programu, v němž nechybělo Nokturno na nádvoří pardubického zámku, Slavnostní zahajovací koncert s proslovy hlavních představitelů Pardubického kraje, města Pardubice a Univerzity Pardubice, milé přivítání zúčastněných sborů lidovými písněmi jejich zemí (v podání Komorního sboru „Orfeus“ Pardubice s dirigentem J. Línkem) a jejich vlastní krátká sborová prezentace, Ifasiáda – oblíbená soutěž zástupců sborů v netradičních sportovních disciplínách, Společenský ples účastníků a závěrečný Galakoncert národů ve foyer pardubické ČSOB Pojišťovny, byla soutěž, kterou vyhlásili pořadatelé tentokrát v sedmi kategoriích. Vedle již tradičních kategorií smíšených, komorních smíšených a ženských sborů (A1, 2, 3) a kategorie folklorní (B1), povinné pro všechny sbory kategorie A a předepisující provedení úpravy lidové písně vlastního národa, jiného národa a umělecké skladby na lidový text, se v soutěžním programu objevily nově i kategorie zahrnující hudbu jednoho stylu artificiální hudby (D1), kategorie určená interpretaci hudby z oblasti jazzu, popu, spirituálu a gospelu (D2) a kategorie věnovaná folklorní hudbě vlastního národa (B2).
Vzhledem k tomu, že se některé sbory zúčastnily soutěže i ve třech, nebo dokonce čtyřech kategoriích, hodnotila mezinárodní porota, v níž zasedli tentokrát Prof. Dr. Scott Ferguson (USA), Prof. Fidel G. Calalang, Jr. (Filipíny), Prof Krzysztof Szydzisz (Polsko), Prof. Valerij Kopaněv (Rusko), doc. Ing. Vlastislav Novák, Mgr. Jaroslav Brych a Prof. PaedDr. Jiří Kolář, více než 40 soutěžních vystoupení. Jejich interpretační úroveň byla mimořádně vysoká a soutěž ve všech kategoriích nesmírně vyrovnaná, a tím i velice napínavá. Rozsah článku nedovoluje podrobnější rozbor jednotlivých sborových výkonů, jejichž vyrovnanost potvrzuje i níže uvedený celkový přehled výsledků. Rád bych se však alespoň stručně zmínil o vystoupení pěti domácích sborů, které opravdu výtečně reprezentovaly naše mladé české sborové umění. Dva z nich si svým bodovým ziskem dokonce vybojovaly nominaci pro účast na vrcholné soutěži šesti nejlepších sborů festivalu – soutěži o „Grand Prix IFAS 2008“.
Kompletní rozsáhlou reportáž z jubilejního ročníku festivalu IFAS 2008 a výsledkovou listinu najdete v podzimním čísle časopisu CANTUS.
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.