Když jsem v úterý 4. dubna kolem 18. hod. přecházel po Karlově mostě na Staré Město, byl jsem spolu s desítkami lidí na mostě doslova šokován přívalem kalných vod valících se v řečišti a hrozících opětovnou katastrofou. Možná, že jsem nebyl sám, kdo raději tyto příznaky zkázy opustil a zamířil do bezpečí prostor evangelického kostela U Salvátora v Praze 1, kde se ten večer odehrávala zcela jiná scéna. A dost možná, že ti lidé, kteří zcela zaplnili velký chrámový prostor i na ochozech, se dočkali po scenérii rozbouřeného živlu tak potřebného klidu právě zde.
František Zumr, pondělí 10. dubna 2006
Magazín > Sborový život
Foerstrovo komorní pěvecké sdružení
Již v úvodní části koncertu, kdy sbormistr Foerstrova komorního pěveckého sdružení Lukáš Vasilek nechal zaznít skladby vrcholného představitele českého hudebního baroka Jana Dismase Zelenky Regina coeli a Laudate pueri, byla má pozornost zcela zaujata harmonií těchto skladeb a perfektním provedením tímto věhlasným ženským sborem, Kvartetem Martinů a výborně volenými instrumentálními i pěveckými sólisty, jejichž dialog se sborem vzbuzoval obdiv.
Posun v čase o půl století k Wolfgangu Amadeu Mozartovi a jeho tak proslulé skladbě Ave verum corpus, která zvláště v letošním jubilejním Mozartově roku zněla nesčíslněkrát na všech světových koncertních podiích v nejrůznějších úpravách, ale stejně líbezně vyzněla i v úpravě pro ženský sbor a komorní ansámbl v podání FKPS na tomto koncertě.
V pravoslavných duchovních zpěvech Pavla Grogorjeviče Česnokova objevuje dnes řada našich i světově proslulých sborů nejen zcela netradiční harmonické postupy, ale i duchovní náplň pravoslaví. Uvedení alespoň těchto čtyř skladeb (Dostojno jesť, Svetě tichij, Milosť mira a Cheruvimskaja pesň) obohatilo dramaturgii tohoto koncertu. V podání ženského sboru je harmonie průzračná i v těsných akordech, pokud jsou skladby interpretovány s takovou intonační přesností, které je schopno právě toto těleso.
Ve druhé polovině koncertu se dramaturgie vrátila do XVII. a XVIII. stol. k dílu světově proslulého Antonia Vivaldiho a vyvrcholilo ve dvanáctidílném Gloria, kdy se v interpretaci liturgického textu této mešní části střídali všichni sólisté se sborem za doprovodu velice jemně a citlivě využívaného komorního ansámblu. Síla tohoto provedení oslavné kantáty nespočívala ve fortissimech účinkujících, ale téměř v absolutní perfektnosti intonační, rytmické, tempové a promyšlené stavbě dynamické, což je trvalý atribut FKPS a samozřejmý tvůrčí efekt doprovodného ansámblu pod taktovkou vynikajícího dirigenta Lukáše Vasilka.
Dík za krásný večer prožitý v chrámovém prostředí s umělci – převážně členkami FKPS – v tento bouřlivý den.
Foerstrovo komorní pěvecké sdružení
Praha (Hlavní město Praha) – zal. 1975
ženský sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.