25. ročník mezinárodního festivalu Letní slavnosti staré hudby zahájí v úterý 16. července v pražských Emauzích unikátní česko-vlámský projekt souborů Oltremontano Antwerpen a Tiburtina Ensemble, který vychází z proslulého oltářního triptychu Hanse Memlinga „Bůh Otec se zpívajícími a hrajícími anděly“.
Tiburtina Ensemble
archiv festivalu / archiv festivalu
Vedoucího antverpského souboru Wima Becu inspirovalo v díle z přelomu středověku a renesance detailní zobrazení řady dobových hudebních nástrojů, na které hrají andělé Nejvyššímu, a po důkladném studiu nechal vyrobit jejich přesné kopie. Nezaměnitelný zvuk fiduly, trumšajtu, psaltéria, středověkých trompet a dalších nástrojů doplní v pečlivě vystavěné dramaturgii křehké hlasy členek českého souboru Tiburtina Ensemble vedeného Barborou Kabátkovou. Zpívající a hrající anděly z oltářního triptychu z konce 15. století nechají ožít v instrumentálních a vokálních skladbách spjatých s tehdejším hudebním děním v Bruggách, kde Memling žil a tvořil. „Na tento projekt jsme obzvláště hrdí. Je za ním rozsáhlá badatelská práce v nejrůznějších archivech i nástrojařských dílnách. Pevně věřím, že koncert bude pro návštěvníky objevný jak nástrojovým obsazením, tak dramaturgií,“ doplňuje ředitelka festivalu Josefína Matyášová.
Oltremontano Antwerpen je soubor historických dechových nástrojů, který si na mezinárodní scéně vydobyl renomé před více než pětadvaceti lety. Jeho název odkazuje na vlámské skladatele polyfonní hudby, kteří silně ovlivnili a utvářeli evropský hudební styl v 15. a 16. století. Český ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble se věnuje se interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby a je řazen mezi špičky ve svém oboru.
Letní slavnosti staré hudby budou pokračovat do 6. srpna, kdy je uzavře scénické provedení opery Georga Friedricha Händela Acis and Galatea v podání rezidenčního souboru Collegium Marianum a divadelní společností Buchty a loutky.
Dramaturgii letošního ročníku Letních slavností staré hudby rámují SNY, zaměřuje se na snění a imaginaci v různých kontextech hudby starších období, jakož i tvorbu hudebních vizionářů. Bez vizí a snů by totiž nemohlo vzniknout žádné umělecké dílo… Festivalové večery navodí atmosféru salónních koncertů hudbymilovné šlechty i měšťanstva nebo pozvou na emocemi nabité fado či smyslné tance zvané lundum. Až do 6. srpna festivalový program nabízí vystoupení dalších mezinárodně respektovaných ansámblů a sólistů. V klasicistním a raně romantickém repertoáru se představí sólisté Wrocławské Orkiestry Barokowe pod vedením violoncellisty Jarosława Thiela. Přednesou smyčcové kvintety a sextety W. A. Mozarta, L. van Beethovena a I. F. Dobrzyńského a připomenou, jak důležitá byla pro tehdejší hudební život role dobových transkripcí a parafrází děl těchto nepřekonatelných skladatelských géniů a vizionářů. Věhlas neapolského stylu v Itálii v průběhu 18. století představí italský soubor Talenti Vulcanici s uměleckým vedoucím Stefanem Demichelim. Virtuozita neapolských hudebníků přímo ovlivnila stylové vybroušení zejména instrumentálních forem, jako jsou sólové, ale i komorní sonáty a sinfonie... Koncert německého souboru historických dechových nástrojů Capella de la Torre (umělecká vedoucí Katharina Bäuml) propojí špičky české a německé umělecké scény, neboť sólistkou večera bude česká sopranistka Hana Blažíková. Těžiště programu bude spočívat v renesanční a raně barokní hudbě německé provenience a uvede rovněž skladatelská jména, která na českých pódiích běžně neslyšíme. Koncert portugalského souboru Os Músicos do Tejo bude výpravou do exotické atmosféry Portugalského království v 18. a na počátku 19. století. V áriích z portugalských barokních oper se v Praze vůbec poprvé představí vycházející hvězda světové opery, sopranistka Ana Vieira Leite. Společně s všestranným hudebníkem Marcem Oliveirou, který je jedním z nejvýraznějších lisabonských interpretů stylu fado, pak přednesou také populární písně – modinhy a právě fado. Po 9 letech se Letní slavnosti staré hudby vracejí do renesanční Míčovny Pražského hradu, v níž zahraje baskický soubor Euskal Barrok Ensemble v čele s Enrikem Solinísem. Virtuos na barokní kytaru publiku představí také zvuk turecké lavty a středověké kvinterny.
Oslava 25. festivalových narozenin vyvrcholí v divadle – tedy tam, kde kouzla a zázraky přenášejí diváky do světa fantazie. Pastorální opera Georga Friedricha Händela Acis and Galatea (HWV 49a, 1718) je ideálním obrazem života v lásce a míru, který nedokáže zničit ani žárlivost a v němž smrt není znamením konce, ale nového začátku. Jiskřivě rozkošný, zároveň však osudově dramatický příběh nymfy Galatey, pastýře Acise a Kyklopa Polyféma bude vyprávět pětice sólistů, herci z divadla Buchty a loutky a Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové. Představení je věnováno památce sopranistky Patricie Janečkové († 2023), která ztvárnila roli nymfy Galatey v premiérovém nastudování této inscenace v roce 2017.
Festivalové večery se budou konat v citlivě zvolených historických sálech pražských paláců, kostelů a klášterů, které jim dodají nezaměnitelnou atmosféru (Emauzský a Strahovský klášter, zámek Troja, kostel sv. Šimona a Judy, Míčovna Pražského hradu, Divadlo ABC). Programy představí nejen pestrost různých „národních“ škol a tradic, zejména v barokní hudbě, ale také varietu uměleckých forem a jejich dobové recepce. V rámci festivalu vystoupí soubory a sólisté světové úrovně v dramaturgiích, jež byly v drtivé většině vytvořeny přímo na objednávku festivalu.
Více informací na www.letnislavnosti.cz.
Představení festivalových koncertů
Paradisi porte
Proslulý oltářní obraz-triptych vlámského malíře Hanse Memlinga „Bůh Otec se zpívajícími a hrajícími anděly“ vznikl kolem roku 1490. Zobrazením tohoto nebeského koncertu se nechal inspirovat Wim Becu, umělecký vedoucí souboru Oltremontano Antwerpen, a inicioval přesnou rekonstrukci zobrazených nástrojů (fidula, trumšajt, psaltérium, harfa, loutna, organetto, středověké trompety, šalmaj). Všechny tyto nástroje zazní spolu s andělskými hlasy členek souboru Tiburtina Ensemble pod vedením Barbory Kabátkové, a to ve skladbách z pramenů konce 15. století především z belgických Brugg – tedy v hudbě, která Memlinga bezprostředně obklopovala. Pečlivě vystavěný a důmyslně promyšlený program zazní na úvod festivalu 16. července v nezaměnitelně duchovní atmosféře kostela Panny Marie a slovanských patronů Emauzského kláštera.
Le Salon de musique
„Mí Pražané mi rozumějí…,“ pochvaloval si okřídleným výrokem Wolfgang Amadeus Mozart. K popularizaci děl nepřekonatelného génia a vizionáře sloužily také transkripce a parafráze z per českých skladatelů, určené k provozování v hudebních salonech. Například úprava Figarovy svatby pro smyčcové kvinteto se velmi pravděpodobně hrála na zámcích rodiny Clam-Gallasů. A právě z rukopisu pocházejícího z hraběcí knihovny vybral pro koncert 18. července ve Strahovském klášteře dvě ukázky polský violoncellista Jarosław Thiel. Pod jeho uměleckým vedením přednesou sólisté Wrocławské Orkiestry Barokowe kvintet dalšího nedostižného velikána – Ludwiga van Beethovena. Zlatým hřebem programu pak bude smyčcový sextet, jehož autorem je představitel polského hudebního romantismu Ignacy Feliks Dobrzyński. Dobová kritika psala, že skladba „náleží k nejlepším dílům svého druhu“! Kompozice protkaná národními prvky plně využívá zvukových i technických možností nástrojů a jeho brilantní finále poskytuje všem hráčům příležitost předvést virtuozitu.
Visioni di Napoli
Z prosluněné Neapole pocházela celá řada vynikajících skladatelů a interpretů, kteří se následně proslavili napříč Evropou. Ne nadarmo se městu pod Vesuvem přezdívalo „konzervatoř Evropy“… Virtuozita neapolských hudebníků přímo ovlivnila stylové vybroušení zejména instrumentálních forem, jako jsou sólové, ale i komorní sonáty a sinfonie. Soubor Talenti Vulcanici, jehož domovem je právě jihoitalská metropole, pod uměleckým vedením cembalisty Stefana Demicheliho představí pražskému publiku tvorbu neapolských rodáků či zde působících autorů 18. století. Zazní brilantní díla Francesca Duranteho a Nicoly Fiorenzy, kteří přispěli k věhlasu neapolských konzervatoří, virtuózní houslové kusy od v Londýně usazeného Nicoly Matteise, sólové cembalové sonáty Domenica Scarlattiho anebo triové sonáty Angela Ragazziho, jenž završil svoji kariéru ve Vídni. Jedna hudební lahůdka neapolského stylu za druhou naplní 22. července nádherný sál zámku Troja, který je skutečným klenotem italského uměleckého stylu na břehu Vltavy.
Tempus mirabilium
„Wir sind ein Traum der Zeiten…“ text písně Constantina Christiana Dedekinda kongeniálně vyjadřuje nejen „snové“ téma letošního festivalu, ale také melancholický pocit člověka první poloviny 17. století, který musel na pozadí neúprosně postupujících dějin čelit mnoha životním nejistotám. O čem snil? O míru, lásce, naději, spáse… Komplikovaná politická situace a válečné události však nedokázaly zcela zabrzdit intenzivní kulturní výměnu ani hudební rozkvět. A také nezabránily lidem, aby se smáli, radovali a tančili. Program koncertu, který propojí špičky české a německé umělecké scény, toho bude důkazem. Sopranistku Hanu Blažíkovou doprovodí renomovaný německý soubor Capella de la Torre pod uměleckým vedením Kathariny Bäuml. Ve vokálním a instrumentálním repertoáru světské i duchovní provenience z per autorů, která na českých pódiích běžně neslyšíme, se představí hned několik druhů historických dechových nástrojů (například šalmaj, pumort či dulcian).
Fantasia portuguesa
Koncert portugalského souboru Os Músicos do Tejo v překrásném sále trojského zámku bude 29. července vskutku mimořádným zážitkem. Umělecký vedoucí ansámblu Marcos Magalhães pro něj připravil unikátní program, jehož prostřednictvím posluchači poznají exotickou atmosféru Portugalského království v 18. a na počátku 19. století. V áriích z portugalských barokních oper, které nesou výrazné italské vlivy, se v Praze vůbec poprvé představí vycházející hvězda světové opery, sopranistka Ana Vieira Leite. Společně s všestranným hudebníkem Marcem Oliveirou, který je jedním z nejvýraznějších lisabonských interpretů stylu fado, pak přednesou populární písně – melancholické modinhy, které nezapřou svůj brazilský původ, i emocemi nabité fado. Improvizační umění členů souboru dostane prostor ve smyslných tancích zvaných lundum. Os Músicos do Tejo neúnavně objevuje poklady portugalských archivů. Nadchne jimi jistě i pražské publikum!
Sueños mágicos
Figurálními a ornamentálními sgrafity bohatě zdobená Míčovna v Královské zahradě Pražského hradu odedávna sloužila k zábavě. Nejinak tomu bude na koncertě 31. července příznačně nazvaném „Kouzelné sny“, jehož protagonisty budou temperamentní členové oblíbeného baskického souboru Euskal Barrok Ensemble v čele s Enrikem Solinísem. Kytarový virtuoz z Bilbaa, který publiku představí i omamný zvuk turecké lavty a středověké kvinterny, je – ostatně stejně jako jeho ansámbl – proslulý svojí nespoutanou muzikalitou a strhující hudební kreativitou. Působivé rytmy a úchvatné melodie jihoevropského repertoáru tak nepochybně roztančí nejen přítomné posluchače, ale snad i alegorie ctností a sedmi svobodných umění vyobrazené na zdech renesančního architektonického skvostu, do nějž se Letní slavnosti staré hudby vracejí po 9 letech. ¡Olé!
Acis and Galatea
Líbezná pastorální opera Georga Friedricha Händela je ideálním obrazem života v lásce a míru, který nedokáže zničit ani žárlivost a v němž smrt není znamením konce, ale nového začátku. Odehrává se ve snové krajině plné přírodních krás… Tato vůbec první Händelova opera na anglický text se téměř nepřetržitě udržela na repertoáru operních scén až do dnešních dnů. Kouzelné představení s barokní gestikou a loutkami různých velikostí vzešlo z mnohaleté spolupráce souboru Collegium Marianum s divadlem Buchty a loutky. Diváci se mohou 6. srpna v divadle ABC těšit na unikátní divadelní poetiku, nezaměnitelný humor a osobitý důraz na výtvarnou stránku. Pětice sólistů a rezidenční soubor festivalu pod vedením Jany Semerádové budou vyprávět jiskřivě rozkošný, zároveň však osudově dramatický příběh nymfy Galatey, pastýře Acise a Kyklopa Polyféma.
Vstupenky je možné rezervovat i zakoupit online na www.letnislavnosti.cz. Rezervované vstupenky je možné vyzvednout a zaplatit ve Festivalovém centru, nebo zaplatit kartou online. Seznam dalších prodejních míst na www.colosseumticket.cz.
Festivalové centrum na adrese GALERIE 1 ve Štěpánské 47, Praha 1 je otevřeno každou středu (do 31. 7. 2024) od 10.00 do 18.00 hodin.
Senioři mají vstupné levnější o 10 %, studenti do 26 let a děti do 15 let o 20 %.
Držitelé průkazu ZTP (1 osoba) a ZTP-P (1 osoba s doprovodem) mají slevu 50 %.
Již tradičně pořadatel nabízí množstevní slevu 4+: při zakoupení stejného počtu vstupenek na 4 a více akcí bude poskytnuta 20% sleva.
U vybraných koncertů festival nabízí speciální studentský program: 100 Kč / 1 vstupenka bez určení konkrétního místa (držitelé těchto vstupenek budou uvedeni na volná místa v sále těsně před začátkem koncertu). Více informací na www.letnislavnosti.cz.
Systém slev a bonusů výrazně rozšiřuje program pro členy klubu Collegium! (podrobnosti na www.letnislavnosti.cz).
PROGRAM:
KONCERTY
Úterý 16. července 2024
Emauzský klášter, kostel Panny Marie a slovanských patronů
Paradisi porte
Hudba andělů z oltářního triptychu Hanse Memlinga
G. Dufay, J. Dunstaple, J. Obrecht, G. Binchois etc.
TIBURTINA ENSEMBLE (Česká republika)
Barbora KABÁTKOVÁ – soprán, umělecká vedoucí
Ivana Bilej Brouková, Tereza Böhmová – soprán
Daniela Čermáková, Anna Chadimová Havlíková – alt
Hana Blažíková – soprán, gotická harfa
Kateřina Ghannudi – gotická harfa
Vojtěch Jakl – fidula, tromba marina (trumšajt)
Kristýna Kosíková – organetto
OLTREMONTANO ANTWERPEN (Belgie)
Wim BECU – busina (středověká trompeta), trompette des ménestrels (středověká snížcová trompeta), umělecký vedoucí
Anna-Liisa Eller – psaltérium, kannel
Paul Kieffer – loutna
Elisabeth Schollaert – šalmaj
Raphäel Robyns – clareta (středověká trompeta), trompette des ménestrels (středověká snížcová trompeta)
Čtvrtek 18. července 2024
Strahovský klášter, Letní refektář
Le Salon de musique
Mozart, Beethoven, Dobrzyński: smyčcové kvintety a sextety
WROCŁAWSKA ORKIESTRA BAROKOWA – sólisté (Polsko)
Jarosław THIEL – violoncello, umělecký vedoucí
Bartłomiej Fraś, Vida Bobin-Sokołowska – housle
Dominik Dębski, Andreas Torgersen j.h. – viola
Bartosz Kokosza – violoncello
Janusz Musiał – kontrabas
Pondělí 22. července 2024
Zámek Troja, Císařský sál
Visioni di Napoli
Věhlas neapolského stylu v Itálii 18. století
A. Ragazzi, N. Matteis, D. Gallo, D. Scarlatti
TALENTI VULCANICI (Itálie)
Stefano DEMICHELI – cembalo, umělecký vedoucí
Margherita Pupulin, Heriberto Delgado – barokní housle
Sara Bagnati – barokní viola
Marius Malanetchi – barokní violoncello
Juan José Francione – loutna, barokní kytara
Marco Lo Cicero – kontrabas
Středa 24. července 2024
Kostel sv. Šimona a Judy
Tempus mirabilium
Sny a naděje v dílech německých autorů 17. století
M. Praetorius, H. Schütz, J. H. Schein, C. Ch. Dedekind
Hana BLAŽÍKOVÁ – soprán
CAPELLA DE LA TORRE (Německo)
Katharina BÄUML – šalmaj, umělecká vedoucí
Hildegard Wippermann – altový pumort
Annette Hils – dulcian
Yosuke Kurihara – renesanční trombon
Johannes Vogt – loutna
Peter Bauer – perkuse
Martina Fiedler – varhanní pozitiv
Pondělí 29. července 2024
Zámek Troja, Císařský sál
Fantasia portuguesa
Vášeň a touha v portugalských operách a písních 18. století
P. A. Avondano, F. A. de Almeida, C. Seixas, A. Teixeira
Ana VIEIRA LEITE – soprán
Marco OLIVEIRA – zpěv, kytara
OS MÚSICOS DO TEJO (Portugalsko)
Marcos MAGALHÃES – cembalo, umělecký vedoucí
Nuno Mendes, Denys Stetsenko – barokní housle
Álvaro Pinto – barokní viola
Ana Raquel Pinheiro – barokní violoncello
Vicente Magalhães – kontrabas
Pedro Castro – barokní hoboj, zobcová flétna
Marta Araújo – cembalo
Středa 31. července 2024
Míčovna Pražského hradu
Sueños mágicos
Taneční rytmy pod jižním sluncem
G. Sanz, L. de Milán, A. Mudarra, D. Ortiz etc.
EUSKAL BARROK ENSEMBLE (Španělsko)
Enrike SOLINÍS – barokní kytara, lavta, guiterne, umělecký vedoucí
Miren Zeberio – barokní housle, rebec
Pablo Martín Caminero – kontrabas
David Mayoral – perkuse
Úterý 6. srpna 2024
Divadlo ABC
Acis and Galatea
Scénické provedení pastorální opery G. F. Händela s loutkami
Helena HOZOVÁ – Galatea
Vojtěch SEMERÁD – Acis
Ondřej HOLUB – Damon
Roman HOZA – Polyphemus
Tomáš LAJTKEP – Coridon
BUCHTY A LOUTKY
Vít Brukner – režie
Barbora Čechová, Kateřina Housková – scéna a loutky
Markéta Stormová – kostýmy
Lukáš Valiska – světla
COLLEGIUM MARIANUM
Jana SEMERÁDOVÁ – flauto traverso, um. vedoucí
Lenka Torgersen – koncertní mistr
DOPROVODNÉ AKCE
Čtvrtek 25. července 2024
Melantrichova 19
Masterclass
Specifika německého renesančního repertoáru pro historické dechové nástroje
(šalmaj, pumort, dulcian, trombon)
Lektoři (Německo):
Katharina Bäuml – šalmaj
Hildegard Wippermann – pumort
Regina Hahnke – dulcian
Falko Munkwitz – renesanční trombon
26.–29. října 2024 (vokální třída)
31. října – 3. listopadu 2024 (orchestrální třída)
Melantrichova 19
Akademie Versailles
MEZINÁRODNÍ MISTROVSKÉ INTERPRETAČNÍ KURZY
La France et les nations / Francouzský styl v barokní hudbě (A. Vivaldi, F. Geminiani, G. Ph. Telemann)
Pěvecké interpretační kurzy barokní hudby (vokální repertoár 17. a 18. století)
Lektoři:
Enrico Onofri (Itálie) – orchestr, hudební nastudování, dirigent
Chantal Santon Jeffery (Francie) – vokální třída
Lenka Torgersen – vedení smyčcové sekce
Pořadatel: Collegium Marianum – Týnská škola
Festival je členem European Early Music Network (REMA) a je hrdým držitelem prestižního EFFE Label 2024–2025 a označení „výjimečný festival”.
Festival se koná pod záštitou:
ministra kultury Mgr. Martina Baxy,
primátora hlavního města Prahy doc. MUDr. Bohuslava Svobody, CSc.
a České komise pro UNESCO
S laskavou finanční podporou:
Ministerstva kultury České republiky, Hlavního města Prahy (Hlavní město Praha v roce 2024 podporuje festival částkou 1,5 milionu Kč), Státního fondu kultury ČR, Evropské Unie prostřednictvím Národního plánu obnovy, Česko-německého fondu budoucnosti, Velvyslanectví Belgie – Zastoupení vlámské vlády v České republice, Acción Cultural Española (AC/E), Velvyslanectví Španělského království v ČR, Francouzského institutu v Praze, Italského kulturního institutu v Praze, Polského institutu v Praze, Institutu Camões, I.P.
Ve spolupráci s:
Městskou částí Praha 1, Galerií 1, Nadací Collegium Marianum a Centre de musique baroque de Versailles
Hlavní mediální partner:
Český rozhlas 3 Vltava
Partneři:
TritonIT, Galerie hlavního města Prahy, Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Hotel Constans, Tiskárna Flora, WDLux
Mediální partneři:
Harmonie, Klasika PLUS, Opera PLUS, Radio Proglas, PROPAMÁTKY, Dějiny a současnost, Místní kultura
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.