Velikonoční festival nabídne unikátní temné hodinky: při svíčkách zazní po tři večery skladby na objednávku pro dané místo a daný čas
Kostel při Teberae
archiv festivalu / archiv festivalu
Tenebrae, neboli temné hodinky, patří dlouhodobě k nejpůsobivějším částem Velikonočního festivalu duchovní hudby. Konají se od středy do Velkého pátku, vždy od devíti hodin večer u Jezuitů. Potemnělý kostel, ve kterém hoří svíčky, letos netradičně vyplní hudba zkomponovaná na objednávku festivalu. „Je to unikátní projekt, v současném hudebním světě bychom velmi těžko hledali alespoň přibližný ekvivalent,“ zdůraznil dramaturg festivalu Ondřej Múčka.
Šest autorů mladší a střední generace se rozlosovalo do dvojic a každá z nich zkomponovala hudbu pro jedny tenebrae. Jedná se o dvojice Zdeněk Klauda a Lukáš Hurník, Jaroslav Pelikán a Tomáš Krejčí, Jiří Miroslav Procházka a Ondřej Múčka. Autoři zhudebnili lamentace z knihy Nářků proroka Jeremjáše, texty responsorií, která reflektují vývoj posledních dní Krista ve vztahu ke starozákonním proroctvím, a také text kajícího žalmu Miserere. „Struktura večerů je stejná: každá lamentace je následována třemi responsorii a na závěr zazní Miserere. Tím během tří večerů uslyšíme devět lamentací, všech sedmadvacet responsorií (odpovědí) a trojí zhudebnění žalmu,“ řekl Múčka s tím, že poslech prohloubí recitace českého překladu.
Unikátní na letošních tenebrae je nejen úzká spolupráce všech skladatelů, ale také jejich nastudování společně se speciálně vytvořeným vokálně-instrumentálním ansámblem, který se ujme interpretace po všechny tři večery. „Právě dnes se vracíme ze společného soustředění v Římě a už se nemůžeme dočkat, až se představíme festivalovému publiku,“ uvedl Jiří Miroslav Procházka.
První dvojice autorů pojala své kompozice jako rozsáhlejší díla s náročnější hudební řečí odpovídající závažnosti textů.
Na Zelený čtvrtek zazní zřejmě nejtradičnější pojetí daných textů, kde lze v lamentacích slyšet inspiraci středověkými církevními tóninami a v responzoriích pozdně romantický hudební vývoj.
Poslední den temných hodinek pracuje s tématem Ježíšovy smrti. Lamentace se výrazně vyhraňují proti vyvolenému národu a jeho provinění vůči Hospodinu a responsoria pracují s temnotou hrobu. Hudební řeč obou autorů je současná, nevyhýbá se mluvenému či šeptanému textu, byť velmi střídmě.
Festival nabídne celkem šest koncertů a trojí tenebrae, letos ve čtyřech kostelích, v bazilice na Mendlově náměstí a v katedrále na Petrově. Jako každý rok si posluchači mohou sestavit svůj Festival na míru, kdy při koupi dvou koncertů získají slevu 20 %, tří 30 %, čtyř 40 % a od pěti koncertů více mají vše za polovic.
Vstupenky jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji, online na webu velikonocni-festival.cz nebo na místě půl hodiny před konáním koncertu.
Program koncertu:
ST–PÁ 27–29/3/2024, 21:00
kostel Nanebevzetí Panny Marie, Jezuitská
TENEBRAE: SVĚTOVÉ PREMIÉRY
ST 27/3 TENEBRAE I: Hurník, Klauda
ČT 28/3 TENEBRAE II: Krejčí, Pelikán
PÁ 29/3 TENEBRAE III: Múčka, Procházka
Kristýna Fílová soprán, Zuzana Čurmová soprán,
Alžběta Symerská alt, Ondřej Holub tenor,
Jiří Miroslav Procházka bas
Zdeněk Klauda, Lukáš Dvořák, Ondřej Múčka varhanní
pozitiv
ÚT 2/4/2024, 19:30
bazilika Nanebevzetí Panny Marie, Mendlovo náměstí
PAĽA: JANÁČEK, FOERSTER, WIEDERMANN
Josef Bohuslav Foerster: Impromptu op. 135
Josef Leopold Zvonař: I. sonáta op. 3
Bedřich Antonín Wiedermann: Tristezza
Leoš Janáček: Chorální fantasie
Bedřich Antonín Wiedermann: Elegia
Josef Bohuslav Foerster: Fantasie op. 14
Josef Klička: Fantasie na motivy symfonické básně „Vyšehrad“ od B. Smetany op. 33
Marek Paľa varhany
ČT 4/4/2024, 20:00
kostel sv. Janů, Minoritská
KANTILÉNA & BCO: ZEMEK NOVÁK, GRAHAM, EMMERT
Pavel Zemek Novák: Zpěvy k Bílé sobotě
Peter Graham: Aleluja
František Emmert: Te Deum laudamus
Aneta Bendová Podracká, Jana Vondrů soprán
varhany Petr Kolař
Kantiléna, sbormistr Michal Jančík
Brno Contemporary Orchestra, dirigent Pavel Šnajdr
PÁ 5/4/2024, 19:30
kostel sv. Augustina, náměstí Míru
CAPPELLA MARIANA: SMOLKA
Martin Smolka: Niedzielne rano (Nedělní ráno)
velikonoční skladby středověku a renesance
Cappella Mariana:
Barbora Kabátková soprán
Daniela Čermáková alt
Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep tenor
Tomáš Šelc baryton
umělecký vedoucí Vojtěch Semerád
NE 7/4/2024, 19:00
katedrála sv. Petra a Pavla, Petrov
FILHARMONIE BRNO: HOŘÍNKA, JANÁČEK
Slavomír Hořínka: Raduj se III
Leoš Janáček: Glagolská mše
sólisté Pavla Vykopalová, Jana Hrochová, Eduard Martynyuk, Josef Benci
Český filharmonický sbor Brno, sbormistr Petr Fiala
Filharmonie Brno, dirigent Tomáš Netopil
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.