Georg Fredrich Händel: Triumf času a pravdy

První i poslední mistrovo oratorium

Dovolujeme si Vás upozornit na brněnské uvedení známého Händelova oratoria 10. 2. 2022.

"Triumf času a pravdy představuje kulturně a politicky závažné dílo evropského významu". Dr. Hans-Dietrich Genscher.



Pavel Polka ČHäS, pondělí 31. ledna 2022
Magazín > Zprávičky

KC Bacha-na-Mozarta

Czech-Ensemble-Baroque- / CEB

Čtvrtek 10. února od 19:00

Besední dům, Brno

Czech Ensemble Baroque

sólisté: M. Klaudová, P. Radostová, J, Březina, T. Hoza, J. M. Procházka

dirigent: Roman Válek

Georg Friedrich Händel (později během svého působení v Anglii znám jako George Frideric Handel; 23. února 1685, Halle nad Sálou – 14. dubna 1759, Londýn). Německý hudební skladatel barokní éry. Od roku 1712 žil v Londýně a získal dokonce britské občanství. Spolu s Bachem a Telemannem patří k nejhranějším barokním skladatelům. Složil přes čtyřicet oper a třicítku oratorií. Slávu mu přineslo především oratorium Mesiáš, které složil v roce 1741. Jeho korunovační hymna Zadok the Priest se od roku 1727 hraje při každé korunovaci britského panovníka. Ve vývoji britské hudby sehrál zásadní roli.

Oratorium Triumf času a pravdy Základní myšlenka oratoria je tak­řka osvícenská. Čtyři alegorické postavy - Krása (Belleza), Zábava (Piacere), Čas (Tempo) a Poznání (Disinganno) - spolu vedou rozpravu o cíli a smyslu života, která ústí v poznání, že čas a pravda stojí výše než uplývající krása mládí a pomíjivá zábava. Zatímco Piacere se pokouší svést Bellezzu k bezstarostnému životu v nekonečném mládí a blýskavé nádheře, Tempo a Disinganno mají místo toho na zřeteli věčnost. Aby unikla smrti a pádu, musí Bellezza hledat cestu, která ji dovede k tomu, aby se podívala do „zrcadla pravdy“, místo oddávání se falešným lákadlům a lehkomyslné zábavě. Pouze v tom spočívá cíl a smysl života.

„Čas a pravda versus povrchní krása, klam a požitek. Téma i dnes více než aktuální – duchovní a přitom světské. Pojďte s námi nastavit zrcadlo povrchnosti a pomoci zvítězit pravdě ve věčném souboji s lacinou krásou“ zve dirigent Roman Válek.

Händel uvedl dílo během své padesátileté hudební kariéry dokonce ve třech různých verzích. Il trionfo del tempo e del disinganno bylo Händelovo první oratorium na italské libreto z jara 1707. O třicet let později, kdy autor žil v Anglii a měl na starosti jak anglicky zpívaná oratoria, tak italskou operu, zrevidoval a rozšířil v březnu 1737 „Il trionfo“ do třídílného díla pod novým názvem Il trionfo del tempo e della verità (HWV 46b) Třetí revize „Il trionfo“ (HWV 71) je datována do března 1757. Libreto bylo přepracováno do angličtiny.

Brněnské provedení tohoto oratoria G. F. Händela pro sóla, sbor a orchestr v podání špičkových Czech Ensemble Baroque je vrcholem jubilejní 10. sezony oblíbeného brněnského cyklu Bacha na Mozarta! a určitě si jej nenechte ujít!


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)