Moravský podzim se překlápí do druhé půle

Druhá půle Moravského podzimu nabídne unikátní novákovský maraton i přidaný koncert.



Kateřina Konečná, pátek 8. října 2021
Magazín > Zprávičky

Mimořádný koncert Kutavičius

archiv festivalu / archiv festivalu

Ludicra. Dnešní koncert s pěti světovými premiérami skladeb na Novákovu latinskou poezii předznamená víkendový novákovský maraton. Ten odstartuje v sobotu v 10.30 v Univerzitním kině Scala, kde nabídne do tří odpoledne celkem pět akcí, většinu z nich za symbolické vstupné přímo na místě. Začne Kouzelnými písněmi pro flétnu, hlas a bubínek, v jedenáct pokračuje projekcí Kachyňova kultovního filmu Kočár do Vídně. V jednu po poledni je naplánovaná beseda věnovaná Novákově osobnosti i tvorbě, které se zúčastní obě jeho dcery Dora a Clara a také bratranec, operní pěvec Richard Novák. Ve dvě odpoledne zazní Sonata gemella pro dvě flétny - a dvacet minut poté představí muzikolog Martin Flašar připravovanou knihu Umělec nesmí nikdy ztratit odvahu. Ve tři odpoledne začíná hudebně-fyzikálně-chemický workshop pro děti Ukradená vzducholoď a v 15.20 v Café Morgal naproti Scale Novákovo Testamenutm pro sóla, sbor a čtyři lesní rohy.

Hodina tělocviku je připravena na čtvrtou odpoledne do Tělocvičny pod Hradem v Údolní ulici a po velké přestávce s retro svačinou následuje Hodina latiny v atriu Fakulty sociálních studií. „Obě akce příznačně spojuje titul Kalokaghatia. Při tělocviku posluchače čeká recitál skladeb inspirovaných pohybem – Janáček, Martinů, Šostakovič, Satie, Klein, při kterých klavíristku Sáru Medkovou doplní učitelé a studenti Fakulty sportovních studií MU. Hodina latiny v 17.15 představí skladbu Schola cantans s Richardem Novákem, sólisty a Vox Iuvenalis,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš.

V sedm hodin večer se dění přesune do Besedního domu na koncert Jan Novák komorně se čtyřmi skladbami, které kromě Richarda Nováka přednese i dcera Dora v roli klavíristky. Dvě světové premiéry na motivy skladby X Horatii carmina jsou přichystány na 21.30 do Music Labu, hudebního klubu v budově JAMU. „Sobotní program uzavřeme U Královny Elišky. S občerstvením a vínem. A hlavně sborem Vox Iuvenalis a devíti skladbami Servato pede et pollicis ictu. Poprvé zazní v devět večer, podruhé půl hodiny před půlnocí. Poprvé pro ty, kteří se na místo přesunou rovnou z Besedního domu, a pak pro všechny, kdo přijdou z Music Labu,“ informoval Mikeš s tím, že při nedělní mši v jezuitském kostele ještě zazní Missa philadelphiae.

Po maratonu nabídne festival dalších šest koncertů. „Na jeden z nich jsme dali do prodeje vstupenky na stání, konkrétně na Cello Octet Amsterdam s Maki Namekawou a Glassovu filmovou hudbu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Velký zájem je podle ní i o závěrečný koncert Arménské filharmonie.

Zcela neplánovaně se na program festivalu zařadil koncert 16. října věnovaný poctě Broniuse Kutavičuse. Litevského skladatele, který zemřel 29. září. Jeho Poslední pohanské obřady zazněly na festivalu před čtyři lety a sklidily naprosto mimořádný posluchačský ohlas. Hudební publicisté ho označili za vrchol festivalu a koncert, kterým Filharmonie Brno vstoupila do historie. „Proto jsme zvolili stejné dílo, které nastudují dva sbory a sólisté pod vedením sbormistra Michala Jančíka,“ informoval Mikeš. Koncert se uskuteční v Červeném kostele ve 21. 30 za symbolické vstupné namístě.

Výběr z druhé poloviny festivalu:

Arménské neděle

Hudba postavená na posvátných textech středověkého arménského mystického básníka a kněze Mkrtiče Nagaše. Večer plný spirituality arménské tradiční hudby okořeněné současnými hudebními prvky. Program, který například časopis Rolling Stone označil za „okamžiky naplněné elegancí a meditací“. To je nedělní koncert souboru The Naghash Ensemble, který začíná v 19 hodin v Besedním domě.

Arménská hudba se postará i o festivalové finále. Nabídne reprezentativní průřez arménskou orchestrální hudbou 20. století se třemi naprosto odlišnými skladatelským přístupy. Zazní díla Mansurjana, Terterjana a Chačaturjana. To vše v podání Arménské filharmonie, příští neděli v 19 hodin v Janáčkově divadle.

Celovečerní mistrovský klavírní cyklus

Umění variace Antonína Rejchy je nejambicióznějším dílem pro sólový klavír od dob Goldbergových variací J. S. Bacha. Je přehlídkou žánrů a technik vyžadující mistrné zvládnutí nástroje. U nás ho přednese srbsko-americký klavírista, vystudovaný matematik Ivan Ilić.

Kočár do Vídně s orchestrem na jevišti

Film Kočár do Vídně režiséra Karla Kachyni je dodnes považován za jeden z přelomů kinematografie šedesátých let, a to zejména díky originálnímu převedení stejnojmenné novely Jana Procházky a ojedinělé hudbě Jana Nováka. Spolu s činohrou Národního divadla Brno chystáme světovou premiéru představení, při kterém hraje orchestr přímo na jevišti.

Iva Bittová a Árie Evy napsaná přímo pro ni

V neobvyklé pěvecké poloze se představí Iva Bittová s Kytarovým kvartetem Aleph. Nejprve ve světové premiéře Kytarového kvartetu č. 2 „Árie Evy“, kterou pro ni složil brněnský autor František Chaloupka. Coby naivní a romantická postava v ní zpívá texty tradičních liturgických gotických či renesančních forem. Posluchači se mohou těšit také na její podání skadby B. Langa Monadologie XXXI založené na Schubertově písňovém cyklu Zimní cesta.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)