Jak se zákaz společného zpěvu dotkne sborů? Jakou pomoc potřebují a kde ji mohou získat? Má online zkoušení smysl? To jsou otázky, které zazněly v ArtCafé s Janem Pirnerem, Romanem Michálkem a Janou Konvalinkovou. Odkaz na pořad, který doprovází sborová hudba, naleznete níže.
Jitka Kostelníková, pátek 29. ledna 2021
Magazín > Sborový život
Pěvecký sbor UČPS
Petr Sklenka / Petr Sklenka
Sbory mlčí. Jak jejich sbormistři a sbormistryně řeší udržení kontinuity práce? A co současný zákaz společného zpěvu přinese do budoucna?
V Česku je na 1500 a možná i víc amatérských sborů, které tvoří tisíce sboristů. Jsou to lidé různého věku, pro které je zpěv koníčkem i příležitostí ke společné tvorbě. A sbor pro ně často představuje důležitou komunitu. „Český sborový terén je nerovnoměrně rozdělen na profesionální a amatérskou sféru, kam spadají přípravné, předškolní, dětské, středoškolské akademické, chrámové sbory, sbory dospělých a seniorů,“ popsal v ArtCafé českou scénu Jan Pirner, sbormistr dětského pražského sboru Radost Praha a odborný pracovník NIPOS.
Podle Romana Michálka z Unie českých pěveckých sborů je pro kvalitní vedení sborů potřeba charisma, empatie, znalost hlasu a vokální hudby. Oba sbormistři zmínili, že právě prožíváme přechodné období, kdy silná generace výrazných sbormistrů odchází a ve vedení je nahrazují mladší kolegové a kolegyně. „Dnešní sbormistři musí nasávat jako houba ze všech zdrojů. Svět hudby se od 90. let obrovsky otevřel,“ uvedl Jan Pirner.
Amatérské sbory v Česku se teď nemohou scházet a sbormistři a sbormistryně musí hledat cesty, jak udržet kontinuitu své práce. Sbory mají v tuto chvíli různé podmínky podle toho, kde působí a kdo je zřizuje. Například středoškolské sbory jsou v kritické situaci, protože studenti jsou přetížení distanční výukou a na některých školách byla hudební výchova zcela odsunuta mimo vzdělávací zájmy. Sbory při základních uměleckých školách se naopak snaží udržet kontakt a přecházejí do online prostředí – i za cenu absence společné energie.
„Tělesa přerušením činnosti zásadně trpí,“ pojmenovává současný stav Jan Pirner. Roman Michálek za Unii českých pěveckých sborů dodává, že už v tuto chvíli je jasné, že mnoho sborů, které Unie sdružuje, bude mít do budoucna problémy. Zhruba třetina z nich svou činnost letos bude muset omezit nebo zcela zastavit. „Problémem není jen zdravotní riziko. Jde také o obtížnou situaci členů, někteří z nich ztratili práci… potýkáme se i ztrátami zkušeben,“ popisuje obtížnou situaci Michálek. Proto se Unie snaží vyjednat podporu pro sbory na vládní úrovni. Středisko NIPOS se soustředí na podporu těles třeba tím, že vytvořilo na svém webu záložku zpíváme doma, kde shromažďují inspirativní podněty.
Sbormistryně Jana Konvalinková, která vede sbor seniorů Aurea Rosa, nechtěla zkoušení zastavit. Podle jejích slov by byla velká dřina začínat znovu, proto přešli hned na jaře k online zkoušení. Základem online zkoušek je podle sbormistryně pravidelnost a nejde rozhodně o pouhé sezení před obrazovkou. Sboru se dokonce podařilo v těchto podmínkách nazkoušet i nový repertoár.
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.