Když před pětadvaceti lety, 2. července 1995, odešel Zdeněk Košler, můžeme bez nadsázky říci, že zemřel dirigent, který byl vždycky zárukou precizní umělecké práce.
Miloslav Samek, pondělí 13. července 2020
Magazín > Sborový život
Zdeněk Košler
Zdeněk Chrapek / https://zdenek-kosler.cz
Narodil se 25. března 1928 v Praze v muzikantské rodině. Jeho otec byl violistou orchestru Národního divadla, bratr Miroslav byl výrazným představitelem sborového hnutí. Vzpomínám na jeho úzkou spolupráci s Unií českých pěveckých sborů, když některé jeho projekty či doporučení byly sborovou obcí potom realizovány.
I to, že mladý Zdeněk zpíval v letech 1938 – 41 v Kühnově dětském sboru (kam se opravdu každý adept nedostal) svědčí o tom, že měl sborový zpěv rád a v něm vynikal. Vedle toho jej velice zajímalo dirigování, dokonce v těchto mladých letech si zadirigoval v otcově dechovém souboru. Soukromě se učil hudební teorii u Otakara Jeremiáše, rovněž studoval klavírní hru u E. Grünfeldové a dirigování u P. Dědečka. Nastoupil na reálné gymnázium na Smíchově, ale považte, byl v letech 1944-45 vězněn v koncentračním táboře Terezín (po matce byl židovského původu), takže maturitu skládal až v roce 1947.
Další setkání se sborovým zpěvem si umělec odbyl coby korepetitor Českého pěveckého sboru – to bylo v letech 1945 – 48. V roce 1952 absolvoval dirigentský obor na Hudební akademii múzických umění u Karla Ančerla. Poté v roce 1948 nastoupil,ještě jako student HAMU, jako korepetitor do Národního divadla Už v roce 1956 můžeme v jeho uměleckém vývoji zaznamenat již sté dirigování v ND, a to v představeních kupř. Lazebník sevillský, Prodaná nevěsta a Tajemství. Když potom odešel do Olomouce a později do Ostravy, byl výčet jeho premiér opravdu mimořádný. Uvedu jen některé, jako byla Figarova svatba, Cosi fan tutte, Lohengrin, Bratři Karamazovi, Evžen Oněgin, Mistři pěvci norimberští, Věc Makropulos a hlavně Rusalka.
V roce 1963 dosáhl Zdeněk Košler velkého vítězství v dirigentské soutěži Dimitrije Mitropoulose v New Yorku. Spolupracoval tehdy s Leonardem Bernsteinem, kterému asistoval v sezoně 1963/64 v Newyorské filharmonii. Pohostinsky vystupoval v Komické opeře v Berlíně i ve Vídeňské státní opeře a v roce 1976 se stal dirigentem České filharmonie. Svým uměním se vyrovnal Václavu Neumannovi, i když pracovitostí a svědomitostí při zkouškách ho často předčil.
Největšího ohlasu se Zdeněk Košler dočkal v Japonsku, kde byl s Českou filharmonií celkem čtyřikrát. Roku 1979 byl jmenován šéfdirigentem Opery Národního divadla a Smetanovu Libuši dirigoval k jejímu znovuotevření v roce 1983. V jubilejním roce stého výročí Smetanovy smrti (1984), dirigoval na Pražském jaru cyklus všech osmi Smetanových oper.
Košlerovo umění bylo známé i za hranicemi, ať už v Anglii, Rakousku, Spojených státech či Kanadě. Největší popularitě se těšil v Japonsku, kde byl s Operou ND, Českou a Slovenskou filharmonií celkem třicetkrát.
V roce 1984 získal titul národní umělec.
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.