Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK uvádí koncert věnovaný fenoménu piva. Jan Kučera napsal Pivní oratorium na texty z různých dob od středověku do současnosti, především z 16. století.
Pozvánka PO FOK
archiv FOK / www.fok.cz
Zahraje Pivní oratorium pro sóla, vypravěče, mužský sbor a symfonický orchestr Jana Kučery, který také bude celý večer dirigovat. Role vypravěče se zhostí Jiří Lábus a v sólech se představí sopranistka Barbora Řeřichová a barytonista Boris Prýgl. Účinkovat bude Pražský filharmonický sbor i Kühnův smíšený sbor. Na koncertě dále zazní symfonická předehra Gambrinus Otmara Máchy, oslavující patrona sladovníků, brabantského vévodu Jana I. neboli Jana Primuse, mimochodem pradědečka Karla IV., a vinným protipólem bude suita z baletu Bacchus a Ariadna Alberta Roussela.
Filosofií skladby je odhalit poetiku spojenou s českým národním nápojem. „Pivní oratorium je jakousi hudební poctou našemu národnímu nápoji, a to ve formě vážné i odlehčenější. S nadsázkou řečeno, chtěl jsem tak trochu pivo rehabilitovat před vínem, coby zdánlivě výhradním nápojem intelektuálů. Pivní společnost máme tendenci spojovat s něčím pokleslým až vulgárním, mluvíme s opovržením o pivním humoru, o pivním břichu, ale to si ten nápoj nezaslouží. Sbíral jsem několik let texty o pivu vhodné ke zhudebnění a většina jich je ze 16. století. Vzhledem k tomu, že se jedná o oratorium, je prostoupeno duchovnem a důležitou roli má sólový baryton, který jako jakýsi celebrant předzpívává litanie mužskému sboru. Je zde i text z Římského rituálu, kapitola Svěcení piva. Ale je tam i poloha nadsázky a humoru,“ uvedl autor skladby Jan Kučera.
Slovo dramaturga Martina Rudovského
S dirigentem a skladatelem Janem Kučerou se opakovaně vrháme do přepestrých hudebních zákoutí. Ať už jde o jazz, Svatého Václava či tradiční filmově-klasické zahájení ve Valdštejnské zahradě. Tentokrát další klíčový český fenomén – pivo. Ovšem pojednané nijak přízemně. Vždyť Jan Kučera složil honosné oratorium vyprávějící příběh piva skrze texty mistra Jana Husa či Bohumila Hrabala, kterých se ujmou Jiří Lábus, Barbora Řeřichová, Boris Prýgl, Pražský filharmonický sbor a Kühnův smíšený sbor. Také výtečný český skladatel Otmar Mácha se nechal inspirovat lahodným mokem a číšníkem císaře Karla Velikého, pověstným Gambrinem. Hudba k baletu Bacchus a Ariadna Alberta Roussela nechť slouží jako vinná protiváha, ovšem podobně nespoutaná.
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.