Pěvecký sbor Gaudeamus Brno vystoupí v červnu v rámci jubilejního 30. ročníku Mezinárodního festivalu současného umění s duchovním zaměřením FORFEST Czech Republic v Kroměříži. Na koncertě, který se uskuteční v neděli 23. června 2019 ve 20:00 v kroměřížském chrámu sv. Mořice, bude uměleckým partnerem sboru brněnský violoncellista Štěpán Filípek.
PS Guadeamus Brno
archiv sboru / https://www.gaudeamus-brno.cz/
Dramaturgie festivalu FORFEST usiluje o propojení progresivních snah současné hudby a výtvarného umění, které se novým, aktuálním způsobem dotýkají závažných duchovních témat dějin umění. Jubilejní 30. ročník festivalu pořádaný ve výjimečných prostorách měst Kroměříže a Olomouce letos nabídne celkem 27 koncertů a 6 výstavních projektů. Festival pořádá Umělecká iniciativa a podílejí se na něm přední české i zahraniční instituce a umělecké asociace. Festivalu se letos zúčastní čestní hosté ze 14 zemí Evropy i zámoří.
Součástí bohatého festivalového programu bude také sborový koncert. Pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením sbormistryň Daši Karasové a Martiny Kirové provede ve spolupráci se Štěpánem Filípkem dvě kompozice věnované obsazení sólového violoncella a smíšeného sboru. Bude to jednak meditativní Molitva (Modlitba) z roku 2016 soudobé estonské skladatelky ukrajinského původu Galiny Grigorjevy (*1962), v níž sólové violoncello za doprovodu sboru z výšin chrámového kůru podává sugestivní hudební obraz zoufalé, naléhavé modlitby člověka klečícího před oltářem. Molitvu provedl Gaudeamus v březnu minulého roku v české premiéře: https://youtu.be/u58dcxXHr2Q Na podobném principu dialogu mezi violoncellem a smíšeným sborem bude založena také druhá kompozice: Stabat Mater op. 111 norského skladatele a sbormistra Knuta Nystedta (1915–2014). Náročný koncertantní part sólového violoncella zde vůči textu středověké sekvence vystupuje jako dramatický, často drsně disonantní skladatelův komentář plný smutku i naděje.
Vedle dvou zmíněných kompozic se Gaudeamus představí také v několika skladbách pro sbor a cappella. V české premiéře uvede výběr z cyklu ženských sborů Monochromes amerického skladatele Daniela Kessnera (*1946), v nichž se jejich autor pokouší nalézt nové výrazové možnosti homogenního zvuku ženských hlasů. Z dalších skladeb pak zazní moderní zhudebnění žalmu Cantate Domino canticum novum z pera brněnského skladatele Františka Gregora Emmerta (1940–2015), By the Waters of Babylon amerického komponisty a sbormistra Edwina R. Fissingera (1920–1990) nebo Memento mei, Domine z cyklu Dvou postních motet polského skladatele střední generace Pawła Lukaszewského (*1968).
Pěvecký sbor Gaudeamus Brno je smíšený pěvecký sbor, který působí na české sborové scéně od roku 1996, kdy jej založil přední ukrajinský sbormistr a dirigent Alexander Vacek. Z původně univerzitního sboru se v průběhu let vyvinulo samostatné těleso, jehož členy jsou v současnosti jak studenti, tak absolventi vysokých škol. V letech 2012–2019 prošli sborem zpěváci ze 14 různých zemí. Sbor každoročně pořádá koncerty a účastní se sborových festivalů jak doma, tak v zahraničí. Jeho rozsáhlý koncertní repertoár zahrnuje skladby a capella i vokálně-instrumentální díla českých a světových skladatelů od renesance až po současnou tvorbu. Pod vedením sbormistryň Daši Karasové a Martiny Kirové si sbor drží postavení jednoho z předních českých amatérských sborových těles. Sbor uspěl mj. roku 2017 na XII. Mezinárodním festivalu adventní a vánoční hudby v Bratislavě, kde vybojoval zlaté pásmo a vítězství v kategoriích Smíšené pěvecké sbory dospělých a Sakrální hudba a cappella a díky vysokému počtu bodů se stal laureátem Grand Prix a absolutním vítězem festivalu. Od porotců navíc sbor získal speciální cenu za hlasovou kulturu.
V posledních letech se sbor snaží uvádět dramaturgicky neotřelé projekty a jejich prostřednictvím posluchačům přibližovat více i méně známá sborová díla minulosti, především pak propagovat soudobou českou a zahraniční sborovou tvorbu. Mezi významnými projekty Gaudeamu v posledních letech je nutno jmenovat světovou premiéru dosud neprovedeného znění kantáty Hospodine! Leoše Janáčka v roce 2013 a v témže roce spoluúčast při premiéře komorního oratoria soudobého českého skladatele Františka Gregora Emmerta Tvé jméno květná dlaň v rámci abonentního cyklu Filharmonie Brno. Roku 2014 byl Gaudeamus přizván k projektu European Opera Days v Krakově a Nowem Sączu (Polsko), kde vystoupil na závěrečném galakoncertu společně se zahraničními operními sólisty a se sborem a orchestrem Krakovské opery pod taktovkou dirigenta Tomasze Tokarczyka. Roku 2016 sbor uspořádal koncert z děl brněnských soudobých skladatelů, na němž uvedl několik premiér představitelů mladé brněnské skladatelské generace. V minulém roce se Gaudeamus zúčastnil sborových festivalů v Itálii a na Slovensku a ve spolupráci s brněnským violoncellistou Štěpánem Filípkem uvedl českou premiéru kompozice Molitva estonské skladatelky Galiny Grigorjevy.
Pěvecký sbor Gaudeamus Brno, z. s.
Jihomoravský kraj – zal. 1996
smíšený sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.