Červen je již pravidelně měsícem, v němž naše „sborové školy“ na svých výročních koncertech bilancují úspěšnost své celoroční umělecké práce. Nejinak tomu bylo i 8. června 2017 v Kostele sv. Šimona a Judy, kde se představila všechna oddělení jednoho z našich nejúspěšnějších dětských sborů, pražského Sborového studia Zvoneček.
Jiří Kolář, sobota 30. září 2017
Magazín > Sborový život
Sborové studio Zvoneček Praha
Jan Vančura / Sborové studio Zvoneček, PR oddělení
Za spolupráce s Jakubem Janštou (varhany), Kristýnou Donovalovou a Ivou Rakovou (klavír), Annou a Kateřinou Vokrouhlíkovými a Barborou Pudlovskou (klarinet) připravila dirigentka Jarmila Novenková se svými Zvonítky, Zvonečky, koncertním sborem Zvonky a Komorním dívčím sborem Abbellimento program, jehož osu tvořily ukázky ze sborového díla jednoho z našich nejznámějších a nejoblíbenějších „sborových“ skladatelů – Petra Ebena. 24. října letošního roku totiž uplyne deset let od jeho úmrtí, a svůj koncert věnovalo Sborové studio Zvoneček proto především jemu a nazvalo jej Pocta Petru Ebenovi.
Posluchači (mezi nimi i příslušníci rodiny Petra Ebena a manželka Ilji Hurníka paní Jana Hurníková), kteří do posledního místa zaplnili akusticky inspirující prostory oblíbeného „sborového“ chrámu, tak mohli ve vzorové interpretaci všech oddělení Zvonečku vyslechnout výsledky Ebenovy sborové tvorby pro dětské, dívčí a ženské hlasy z let 1959 – 1975. Zazněl např. výběr skladeb z cyklů pro dětské sbory Jarní popěvky na texty F. Branislava (1960 – 61), Úpravy lidových písní pro dětský sbor (1963 – 65), ukázky z cyklu padesáti pohybových písní pro předškolní děti na texty V. Fischera Elce, pelce, kotrmelce (1969 – 70), nebo Zvědavé písničky (1974). Koncertní sbor Zvonky a Komorní dívčí sbor Abbellimento pak do svého programu zařadily i náročnější ukázky z Deseti poetických duet na básně V. Nezvala (1965) a často koncertně frekventovaných cyklů O vlaštovkách a dívkách (1959 – 60) nebo Řecký slovník (Megalofrosyne, Algedon, Kalokagathia) a nechyběla ani brilantní Gigue z cyklu Catonis moralia (1974 – 75).
V bohatém a pestrém programu zazněly samozřejmě i oblíbené skladby dalších českých autorů 20. a 21. století a nechyběly ani ukázky renesanční a barokní vokální polyfonie nebo hudby z období romantismu a novoromantismu.
Nová umělecká sezóna již brzy začíná. Vhodnou příležitostí k připomenutí bohatství a krásy Ebenovy sborové tvorby bude jistě i Mezinárodní festival adventní a vánoční hudby s Cenou Petra Ebena, který se uskuteční 1.– 2. prosince 2017 v Praze. Sborové studio Zvoneček Praha svou Poctu Petru Ebenovi svým výročním koncertem již vyjádřilo. Věřím, že se k němu připojí i naše další pěvecké sbory.
Převzato z webu Jiřího Koláře a zkráceno.
Sborové studio Zvoneček - Praha
Hlavní město Praha – zal. 1996
sborová škola
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.