Uplynulý víkend v Liberci byl znovu po roce ve znamení sborového zpěvu. Na jubilejní XV. ročník Mezinárodního pěveckého festivalu Bohemia Cantat Liberec 2007 přijeli zkušení sboroví zpěváci a zpěvačky z celé republiky i ze zahraničí (Německo, Rakousko, Itálie, Španělsko, Lotyšsko…).
Zdeněk Kadlas, středa 29. srpna 2007
Magazín > Sborový život
Sjelo se jich téměř 500 a pod vedením zkušených dirigentů v 6 skupinách (ateliérech) studovali repertoár různých období a žánrů (od staroslověnské a pravoslavné hudby přes skladby vrcholného baroka, soudobou klasiku, spirituály, jazz až po netradiční kompozice v rámci tvůrčí dílny soudobého skladatele Vladimíra Franze). Kromě toho si při společném zpívání zanotovali i všichni dohromady a pod vedením Davida Ebena se seznámili se základy gregoriánského chorálu.
Součástí festivalu byly 3 koncerty určené pro veřejnost:
V pátek 24. srpna se v sále Kulturního a společenského centra v Lidových sadech prezentovala čtyři hostující umělecká tělesa. Úvodní vystoupení pražského komorního sboru Víceméně v tónině pod vedením Libora Sládka bylo zaměřeno převážně na renesanční a raně barokní hudbu (O. di Lasso, C. Monteverdi, T. Morley...). Sbor zaujal především brilantní intonací, lehkostí vokálů a příjemnou barvou hlasů. Ženský komorní sbor RASA z lotyšského města Ogre (sbormistryně Aira Birzina) překvapil posluchače zejména úpravami lotyšských lidových písní. Sborová vystoupení zpestřil sólovým vystoupením Adam Leftwich Christie z Velké Británie. Jeho temný bas zněl příjemně jak v áriích ze světoznámých oper, tak i v písních „lehčího“ žánru. Mladý španělský sbor Coral Stma z Valencie (sbormistryně Carmina Moreno) zaujal především svým perfektním provedením světových populárních a muzikálových melodií se zajímavou choreografií. Závěrečná píseň „Let the Sunshine“ z muzikálu Hair nenechala nikoho z přítomných posluchačů chladným. Koncert zakončil průřezem svého repertoáru Bohemiachor pod vedením Jana Staňka, Libora Sládka a Kamily Fojtů. Skladba „Pocta tvůrcům“ byla vzpomínkou na nedávno zemřelého skladatele Zdeňka Lukáše.
Sobotní koncert v kostele Sv. Kříže na Malém náměstí byl věnován duchovní hudbě. V jeho rámci se představily opět sbory z Lotyšska a Španělska, tentokrát s repertoárem duchovním – od baroka po současnost. Při „Pie Jesu“ z Weberova Requiem v podání mladé španělské sólistky se posluchačům ve zcela zaplněném kostele sv. Kříže doslova tajil dech. Na koncertě zazněl také repertoár dvou festivalových ateliérů: „Hudba barokních mistrů“ pod vedením Marka Štryncla a „Staroslověnské a pravoslavné zpěvy“, které nastudoval Zdeněk Vimr. Na perfektním provedení barokních skladeb ze Zelenkova cyklu Responsoria či pravoslavné hudbě nebylo vůbec znát, že je zpěváci zvládli během tří festivalových dnů.
Všichni účastníci festivalu představili nastudovaný repertoár jednotlivých ateliérů na slavnostním závěrečném festivalovém koncertu, který se konal v neděli 26. srpna v 10.30 h ve velkém sále Domu kultury. Zazněla hudba barokních mistrů – Jana Dismase Zelenky a Johanna Sebastiana Bacha pod uměleckým vedením Marka Štryncla. Zdeněk Vimr prezentoval kromě staroslověnských a pravoslavných písní i úpravy lidových písní Zdeňka Lukáše. Ateliér pod vedením Jaroslava Brycha byl zaměřen na soudobou českou hudbu skladatele Miroslava Raichla. Jeho cyklus Roční rozmary ze 70. let navodil atmosféru jednotlivých ročních období – kvetoucího jara, slunného léta, sychravého podzimu i klidné spící zimy. Přítomné posluchače zaujaly i klasické černošské spirituály, které nastudoval sbormistr Jan Staněk. Mezi největší překvapení festivalu patřila Tvůrčí dílna nekonvenčního skladatele Vladimíra Franze. Jeho komorní oratorium Mládenci v peci ohnivé mělo ve zcela zaplněném Domě kultury světovou premiéru. Skladbu na starozákonní téma pro smíšený sbor, varhany a bicí předvedli účastníci třetího ze šesti festivalových ateliérů pod vedením Romana Válka s obrovským nadšením a entusiasmem. Dílo vzniklo během dvou dnů a bylo dotvořeno v rámci práce v ateliéru i choreograficky (údery dřevěných holí, šepot, výkřiky, dramatická recitace...). Autor doprovázel zpěváky na varhany, sbormistr Válek se ujal tympanu. Skvělou tečkou za mimořádně povedeným koncertem bylo jako již tradičně provedení jazzových skladeb pod vedením rakouského sbormistra Otokara Prochazky. Báječnou atmosféru celého koncertu umocnilo i společné zpívání pod vedením sbormistra a uměleckého ředitele festivalu Libora Sládka.
Festival má již patnáctiletou historii. Po deseti úspěšných ročnících v Havlíčkově Brodě se v roce 2003 přestěhoval do Liberce a zaujal i náročné liberecké sborové publikum. Festival organizuje Občanské sdružení Bohemia Cantat Liberec ve spolupráci s Unií českých pěveckých sborů a libereckými sbory Kvintus a Rosex. Festival se koná pod záštitou Libereckého kraje a Statutárního města Liberec a s jejich finanční podporou, finančně přispělo i Ministerstvo kultury ČR a několik významných firem z regionu.
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.