Pololetí ve znamení Foerstrovek

První pololetí roku 2007 věnoval známý ženský sbor, nesoucí v názvu jméno významného skladatelského rodu Foerstrů, dvěma hlavním hudebním událostem. Velkému jarnímu koncertu v Betlémské kapli a vystoupení v rámci jubilejního ročníku prestižního Festivalu sborového umění v Jihlavě.



Blanka Pscheidtová, čtvrtek 16. srpna 2007
Magazín > Sborový život

FKPS na FSU Jihlava 2007. Foto: FSU

Foerstrovo komorní pěvecké sdružení se od začátku roku 2007 soustředilo na přípravu jarního koncertu, který s velkým úspěchem zazněl 28. března v Betlémské kapli. Program byl jako obvykle náročný, ale také velmi zajímavý: Moravské lidové písně Otmara Máchy pro tři ženské hlasy s klavírním doprovodem, jehož se ujal Jaroslav Šaroun, Řecký slovník Petra Ebena, cyklus ženských sborů s doprovodem harfy, tentokrát v rukou Hany Müllerové-Jouzové a závěrem u sboru velmi oblíbená a publikem vždy vítaná kantáta Otvírání studánek Bohuslava Martinů. Vysokou úroveň provedení zajistili spoluúčinkující umělci Roman Janál, Petr Štěpánek, L. Havlák, I. Herajnová , J. Jíša a J. Šaroun.

Sbor se vzápětí ponořil do studia nového repertoáru, protože dostal pozvání na letošní Festival sborového umění do Jihlavy, který se pravidelně koná na konci června. Při „generálce“ na festivalový koncert se podařilo spojit příjemné s užitečným, protože do Jihlavy se shodou okolností chystal i vynikající estonský sbor Estonia Seltsi Segakoor, v němž momentálně přechodně působí jedna z členek FKPS. Nabízela se možnost pozvat tento sbor i do Prahy a uspořádat 28. června společný koncert v libeňském kostele sv. Vojtěcha. V jeho první polovině zazněly v inspirativním chrámovém prostoru dvě krátké renesanční skladby od Jacoba Galla a Tomáse Luise de Victoria a pak už mělo FKPS na programu českou klasiku 20. století. Početné obecenstvo vyslechlo dramatický Janáčkův sbor na slova Jaroslava Vrchlického Vlčí stopa s vynikající sopranistkou Danou Burešovou, pak půvabné Tři legendy Bohuslava Martinů a nakonec od téhož autora Petrklíč, dvojzpěvy na texty moravské lidové poezie, v němž ženský sbor energicky podpořili mladí hudebníci Stanislav Gallin - klavír a Jan Valta - housle. Po přestávce všichni se zvědavostí očekávali vystoupení estonského sboru, jehož program byl složený převážně ze skladeb soudobých estonských autorů Kreeka, Sisaska a Tormise. Kromě posluchačského zážitku nabídl také zajímavou podívanou, protože v Sedmi svatebních písních Veljo Tormise projevil tento smíšený sbor i výrazné pohybové schopnosti a jeho sbormistryně Heli Jürgenson choreografické nadání. Po koncertě se oba sbory sešly ve zkušebně FKPS, kde za podpory dobrého jídla a pití zavládla družná atmosféra, jakou dokáže vytvořit úspěšně absolvovaný společný hudební výkon, spojený s chutí poznávat vzdálené Evropany, byť hovořící tak nesrozumitelným jazykem. Samozřejmě znovu došlo i na zpěv a pro nedostatek prostoru jen umírněný tanec.

O dva dny později se oba sbory znovu setkaly na jubilejním 50. festivalu sborového umění v Jihlavě, kde každý z nich za velmi intenzivní podpory druhého provedl svůj v Praze ověřený program. Nedělní vystoupení estonského sboru se stalo opravdovým vrcholem festivalu a potvrdilo známý fakt, že v Pobaltí se sborovému zpěvu mimořádně daří.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)