Pod záštitou radního hl. m. Prahy Ing. Milana Richtera se ve dnech 22.– 24. června 2007 uskutečnil v Praze po dvouleté odmlce již IV. Ročník Mezinárodního soutěžního festivalu duchovní hudby „Musica Sacra Praga“.
Jiří Kolář, pátek 6. července 2007
Magazín > Sborový život
Musica Sacra Praga
Termínový kalendář českých sborových festivalů pořádaných v prvém pololetí letošního roku je velice bohatý a pestrý a nabízí našim sborům nejrůznější příležitosti k porovnání své úrovně s dalšími domácími i zahraničními pěveckými sbory. Připomeňme v této souvislosti např. festivaly „young2007prague“ (březen), „Gymnasia cantant“ (únor – duben), Českobudějovický sborový festival (duben), „Mozartova Praha“, Královéhradecké sborové slavnosti, „Šumava – Bayerischer Wald“, Tomáškova a Novákova hudební Skuteč (květen), Celostátní přehlídka dětských pěveckých sborů Pardubice, Foersterovy Osenice, „Slezský trojok“, Harantovské slavnosti historického zpěvu v Pecce, Mezinárodní festival „Dny B. M. Černohorského v Nymburku“ , Svátky písní Olomouc, Festival sborového umění Jihlava nebo Mezinárodní festival a soutěž B. Martinů Pardubice (červen). A to pomíjím další atraktivní možnosti přivézt vavříny z některé z mnoha zahraničních sborových soutěží. K tomu připočtěme závěrečné výroční koncerty sborů, blížící se prázdniny a dovolené s neobvykle krásným počasím narušujícím potřebnou zkouškovou kázeň a koncentraci … . Sbory dnes mají opravdu z čeho vybírat a festivaly musí atraktivními podmínkami bojovat o své účastníky.
Počtem zúčastněných sborů se „Musica Sacra Praga 2007“ zařadila spíše mezi festivaly komorního charakteru. Sedm sborů z Bulharska, Ruska a ČR reprezentujících kategorie dětských, mládežnických a ženských a smíšených sborů dospělých však udrželo tradičně vysoko uměleckou laťku této soutěže a nabídlo posluchačům řadu zajímavých sborových interpretací.
Předepsaný soutěžní program zahrnoval volitelné duchovní skladby z 16.– 17. století a 19. století, libovolnou skladbu českého autora 20. století a sborovou skladbu, případně úpravu lidové písně autora ze země původu sboru, to vše a cappella. Zatímco renesanční a barokní polyfonie nabízí ještě poměrně bohatou originální literaturu pro tří– až čtyřhlasé stejnorodé sbory, výběr vhodné a cappellové literatury z oblasti romantické duchovní hudby je pro tento typ sborů značně omezen. Příští soutěžní podmínky by mohly proto připustit u soutěžních skladeb z tohoto stylového období klavírní doprovod, nebo náhradní volbu skladby z 20. století, kde je vhodných a cappellových skladeb pro všechny typy sborů dostatek.
Pořadatel festivalu Club tours agentur Pavla Švarce rozdělil účastníky soutěže do dvou kategorií. První tvořily sbory dětí a mládeže, druhou sbory dospělých. V první kategorii měla významné zastoupení i ČR. Porotě ve složení prof. PaedDr. Jiří Kolář, doc. Mgr. Jan Maria Dobrodinský a Petr Dent (Kanada) se spolu s velmi dobrým Sborem mládeže chrámu sv. Cyrila a Metoděje z ruské Ufy představily i dva přední české sbory – Štývarův dětský sbor DDM Třinec (Alena Kostková) a Komorní sbor ZUŠ E. Marhuly, Ostrava – Mariánské Hory (Milan Chromík), který je nejstarším oddělením známého Ostravského dětského sboru.
Třinecký sbor, který se úspěšně zúčastnil již IV. Mezinárodního festivalu a soutěže B. Martinů v Pardubicích (2005, zlaté pásmo) nebo Mezinárodního festivalu adventní a vánoční hudby s Cenou P. Ebena v Praze (2005, zlaté pásmo) a zlaté pásmo si odvezl i z VI. Celostátní soutěže dětských pěveckých sborů v Novém Jičíně (2006), si pro pražskou soutěž připravil velice zajímavý a technicky i výrazově náročný program (Victoria, Duruflé, Bruckner, Martinů). Výborným unisonem zaujal již v prvních jednohlasých úpravách působivých lidových písní Javorový a Ostrý (V. Štývar). Ale i provedení dalších skladeb, kterému by bylo možno vytknout jen drobné intonační kazy a méně pestrou práci s dynamikou, nezůstalo nic dlužné zaslouženému renomé tohoto sboru, který spolu s ruským smíšeným sborem zůstal jen těsně pod hranicí zlatého pásma.
Zlaté pásmo a vítězství v této kategorii přiřkla porota ostravskému komornímu sboru. V pestrém programu (Victoria, Česnokov, Eben, Lukáš) zaujali mladí zpěváci příjemným zvukem, spolehlivou intonací a promyšleným využitím dynamiky. Určité námitky měla porota jen k poněkud nestylovému tempovému neklidu v renesanční polyfonii a osobité volbě temp v Ebenově skladbě De angelis. Zato provedení Lukášova sboru Holoubci patřilo jednoznačně k nejzdařilejším festivalovým interpretacím.
Velmi dobrou úroveň měla i kategorie sborů dospělých, v níž se utkaly dva sbory smíšené se dvěma sbory ženskými. Do bronzového pásma zařadila porota sympatický bulharský Ženský komorní sbor „Tarnovgrad“ z Velkého Tarnova, do stříbrného pak početný Akademický ženský sbor „M. Zarinskaja“ ze St. Petersburgu a další mladý ruský sbor „Oktyabrsky Music College´s Choir“. Zlaté pásmo a nejen vítězství v této kategorii, ale i absolutní vítězství v celé soutěži „Musica Sacra Praga 2007“ získal zaslouženě vynikající, technicky profesionální, výrazově téměř dokonalý Sbor dospělých chrámu sv. Cyrila a Metoděje z ruské Ufy (Tatiana Goncharenko).
Součástí festivalu byly ještě Zahajovací koncert „Sing to the Lord“ v Evangelickém kostele „U Salvátora“ a večerní výlet účastníků parníkem po Vltavě (22. 6.), „Good Bye Party“ v hotelu Olympik (23. 6.) a Závěrečný koncert přihlášených sborů v Kostele sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí.
Věřím, že i příští ročník tohoto festivalu si udrží svou vysokou uměleckou úroveň a že si i v přeplněném festivalovém kalendáři získá zájem většího počtu našich i zahraničních pěveckých sborů.
Třinec (Moravskoslezský kraj) – zal. 1961
dětský sbor
© Unie českých pěveckých sborů, 2003-2024
Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.