Koncert dětských a studentských sborů

20. listopadu 2005 Praha

Teplota pět stupňů, padající studený déšť a studený vítr, počasí, které lze bez nadsázky nazvat psí, vybízelo spíše než k návštěvě koncertu k strávení večera nad dobrou knihou v teple domova.



Gabriela Levá, čtvrtek 1. prosince 2005
Magazín > Sborový život

Klánovický dětský sbor Claireton chorale (foto: Jakub Zajíček).

Ten, kdo se však nenechal nepřízní počasí odradit a navštívil pátý z cyklu koncertů duchovní hudby Musica Coniucta Pragensis v kostele sv. Ludmily na pražských Vinohradech, rozhodně nemusel litovat. Farní úřad kostela sv. Ludmily a Unie českých pěveckých sborů nás tentokrát pozvaly na koncert u příležitosti svátku Krista Krále a konce církevního roku. V hodinu a čtvrt trvajícím programu věnovaném vokální sborové tvorbě pro děti a mládež se publikum mělo možnost seznámit s  dětskými pěveckými sbory Cantus Laetus a Claireton Chorale a studentským souborem Besharmonie.

Jako první se v téměř zaplněném kostele představil publiku v Praze méně známý Cantus Laetus z Kolína pod vedením sbormistryně a zpěvačky Jany Mančalové a za klavírního doprovodu Renaty Skalické. Počtem zpěváků spíše komorní sbor si pro své vystoupení připravil různorodý a místy velmi technicky náročný program složený z děl renesance, baroka i současné hudby. Vedle jednotlivých čísel z kantátových a oratorních děl J. S. Bacha či známého Kopřivova Salve regina jsme tak měli možnost slyšet i Mater et filia Carla Orffa a výběr z liturgických zpěvů Petra Ebena. Celkově pěkný výkon sboru poznamenaly dílčí rytmické a intonační nepřesnosti pramenící zřejmě do jisté míry ze špatné souhry s klavíristkou a z celkové nervozity z neznámého prostředí.

Naopak velmi suverénně působilo vystoupení Besharmonie z pražského gymnázia Jaroslava Heyrovského řízeného ostříleným dirigentem studentských sborů Liborem Sládkem. Po celou dobu gradující a cappellový program složený výhradně z gospelů a spirituálů padl sboru jako dobře ušitý kabát. Spontánní muzicírování mladých lidí si záhy získalo publikum natolik, že porušilo pravidlo dodržované obvykle v sakrálních prostorách a odměňovalo interprety potleskem po každé skladbě. Po závěrečné africké písni, při níž sbor zařadil i hereckou akci a odcházel zvolna z „podia“, si publikum dokonce své oblíbence potleskem vynutilo jejich návrat k děkovaččce.

Závěrečný blok koncertu pak patřil dětskému sboru Claireton Chorale z Klánovic řízenému sbormistryní Světlanou Tvrzickou, absolventkou moskevské Akademie muzických umění Gněsivých. U varhan se střídali Regina Silbernagelová a Vítězslav Maštalíř. Třicetičlenný soubor nastoupil na pódium za zpěvu úvodního Alleluja, v další části programu pak zazněl výběr ze kantáty Salve Regina Antonia Vivaldiho pro dva hlasy a komorní orchestr, následovalo pásmo mariánským písní a Zpěvů z Taizé v originálním zpracování Vítězslava Maštalíře (skladatelův osobitý rukopis vychází zřejmě z jeho praxe v oblasti jazzové a populární hudby). Závěr koncertu pak patřil skladbě Ave Maria téhož autora.

Stále se zlepšující Claireton chorale zní jistě a kompaktně. Také po stránce intonační bylo jeho vystoupení zdařilé, snad pouze ve Vivaldiho Salve se místy objevila určitá nejistota. Drobnou vadou na kráse, kterou by však sbormistryně jistě dokázala lehce odstranit, je chybná deklamace latinských textů. Nejlepší výkon podal sbor v moderních úpravách a skladbách, při nichž také sbormistryně i autor za doprovodným nástrojem dokázali dobře uplatnit smysl pro stylovou interpretaci tohoto žánru hudby.

Nedělní koncert u sv. Ludmily se tedy vydařil, pěkné výkony mladých účinkujících, přátelské publikum i majestátní atmosféra chrámu provoněného kadidlem nám všem daly na chvíli zapomenout na plískanici tam venku, příjemně nás naladily a převedly od dušičkového období směrem k nastupujícímu Adventu.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)