Pražský VUS představil program inspirovaný lidovou tvorbou

S blížícím se závěrem koncertní sezóny vždy registrujeme zvýšenou koncertní aktivitu pěveckých sborů, které do tohoto období zcela logicky směřují výsledky své půl- či někdy i celoroční aktivity.



Jakub Zicha, čtvrtek 24. května 2007
Magazín > Sborový život

Nejinak je tomu i ve Vysokoškolském uměleckém souboru Univerzity Karlovy v Praze, jenž na pondělí 21.května připravil pro své pražské posluchače poslední koncert v této sezóně, která nese ve sboru pořadové číslo 59. Tato číslovka sama napoví zdánlivě nečekané souvislosti, ano, právě příští rok oslaví pražský VUS 60.výročí svého založení. Při takovém jubileu každý oslavenec chce dokázat (často hlavně sám sobě), že ještě nepatří do starého železa a že má všem kolem sebe stále co nabídnout. I VUS UK má tuto ctižádost a proto připravil na „předvečer“ své jubilejní sezóny zcela nový, ryze český program, který se rovněž chystá zaznamenat na nové CD.

Nahrávky VUS UK se vždy vyznačovaly jasně profilovanou dramaturgií. Jelikož je u neprofesionálních těles velmi důležitým aspektem atmosféra koncertního provedení – v nahrávacím studiu nevyvolatelná – tvoří i zde významnou část živé záznamy s díly Antonína Dvořáka Stabat Mater (1995), Requiem (dokonce dvakrát, 1995 a 1999 – výroční CD Pražské konzervatoře) a Te Deum, Žalm č.149 a Biblické písně (koncert k 55.výročí sboru – 2003) a Carla Orffa Carmina burana (2003). VUS UK rovněž dvakrát spolupracoval na rozsáhlejších projektech pro jiné vydavatele, v obou případech se jednalo o díla Miloše Boka (Missa Solemnis – 1990 a Credo fis-moll a Snové koledy téhož autora – 2006). Mimo těchto počinů vydal soubor dvě vlastní CD. Po snímku s duchovní hudbou Petra Ebena „Musica spiritualis“ (1992) nabídl svým posluchačům album se skladbami českých skladatelů 20.století na texty lidové poezie „Láska a smrt“ (Martinů, Janáček, Raichl, Novák, Eben - 1996).

V projektu, který jsme pro své posluchače připravili, volně tématicky navazujeme na poslední zmíněné CD „Láska a smrt“, ale poněkud jsme rozšířili časový i tématický obzor, čímž program získává na pestrosti a zajímavosti.

V průběhu večera zazněla díla klasiků české sborové tvorby, A.Dvořáka (Moravské dvojzpěvy), J.B.Foerstera (Česká píseň), B.Martinů (Pět českých madrigalů – 1948), i autorů druhé poloviny 20.století, P.Ebena (kantáta Starodávné čarování milému), L.Fišera (Ach ty róže, krásná róže) a A.Tučapského (Moravská krajina). Premiérově byl uveden cyklus Moravských dvojzpěvů A.Dvořáka ve smíšené verzi L.Janáčka v nové úpravě, která používá průvodu komorního souboru namísto klavíru. Druhým zajímavým bodem večera byla zbrusu nová skladba Moravská krajina Antonína Tučapského, věnovaná VUS UK uvedená ve světové premiéře. Ve večeru inspirovaném lidovou poezií nemohly chybět tolik oblíbené bonbónky ve formě sborových úprav lidových písní. Ty naše pocházejí z Čech, Moravy i Slovenska, a jejich upravovateli byli naši přední hudební skladatelé, jako jsou např. Zdeněk Lukáš, Miroslav Raichl nebo Miroslav Hroněk.


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)